BMW už má na trhu několik elektromobilů, ale žádný z nich se tak výrazně neodklání od dosavadní filozofie značky jako zcela nový model iX3. Ten totiž otevírá éru platformy Neue Klasse, která má definovat elektrickou budoucnost BMW na mnoho let dopředu. Novinka je odvážná, technicky propracovaná a přitom si zachovává jasně rozpoznatelný „bavorácký“ charakter.
Vůz iX3 stojí na zcela nové platformě a jde o první elektromobil značky s 800V architekturou. Ta umožňuje nejen vyšší efektivitu, ale i výrazně rychlejší nabíjení. Pod podlahou se ukrývá 109kWh baterie tvořená válcovými články nové generace, které jsou o pětinu energeticky hustší než současné prizmatické články BMW. Dojezd podle WLTP má činit cca 800 kilometrů.
Stejně působivá je nabíjecí infrastruktura: maximální nabíjecí výkon činí až 400 kW, tedy zhruba dvojnásobek toho, co dnes zvládnou ostatní elektromobily BMW. Nová elektronická architektura navíc umožňuje obousměrné nabíjení, tedy funkce V2L i V2H.
Design je moderní, ale ne kontroverzní
Neue Klasse přináší také nový designérský jazyk. Je uhlazenější, méně extravagantní a blíže tradiční estetice značky. iX3 působí robustně, ale zároveň civilněji než model iX, který vyvolal řadu diskusí. Přední část je velmi povedená: čtyřsegmentové světlomety a decentně podsvícené „ledvinky“ tvoří harmonický celek. Rozměrově je vůči spalovací X3 jen nepatrně delší a o něco užší.
Uvnitř začíná úplně nový svět. iX3 nemá klasické tlačítko start, prostě šlápnete na brzdu a zařadíte. Největší pozornost však poutá projekční digitální pás přes celou základnu čelního skla, který nahrazuje přístrojový štít i většinu hlavních informací. Rychlost zůstává před řidičem, další obsah se přizpůsobuje zvolenému jízdnímu režimu nebo preferencím.
Vzadu potěší rovná podlaha, velký prostor pro nohy a nadstandardní místo pod předními sedadly, což u elektromobilů bývá problém.
Motorizace
Verze iX3 50 xDrive je prvním dostupným modelem a přináší výkon 463 koní a točivý moment 645 Nm. Zrychlení na stovku má být kolem 4,7 sekundy. Dynamika je podle Car and Driver plynulá, sebejistá a okamžitá. Brzdy zaslouží pochvalu. Přechod mezi rekuperací a třecím brzděním prakticky nepoznáte. Většina brzdné síly navíc pochází právě z rekuperace, což zvyšuje účinnost.
Verdikt
BMW iX3 2027 je první reálnou ukázkou toho, co Neue Klasse přinese a začátek je působivý. Technologicky je vůz ukázkou toho nejlepšího, co dnes automobilka umí, a po stránce jízdních vlastností potvrzuje, že i elektromobil postavený úplně od základu může mít DNA BMW.

