Site icon OnlyForMen.cz

Odlehlý a nebezpečný úsek Velké čínské zdi láká dobrodruhy

Divoký úsek Velké čínské zdi severně od Pekingu dlouho odolává masové turistice. Místo si drží pověst náročné trasy, kde rozhodují boty, kondice a hlavně hlava. Z téměř kolmých schodů se totiž většině dobrodruhů pořádně zatočí.

Velká čínská zeď měří zhruba 21 000 kilometrů a patří k největším magnetům země. Většina návštěvníků míří na známé úseky, kde najdou lanovku, stánky i jasné značení. O to víc překvapí, že jen asi 100 kilometrů od Pekingu leží část, která působí úplně jiným dojmem.

Úsek Jiankou, kterému se také říká divoká zeď, vede po hřebenech zelených hor a z dálky připomíná světlou stuhu na vrcholcích. Nenajdete tu kavárnu ani pokladnu. Kdo sem chce, musí nejdřív šlapat zhruba tři čtvrtě hodiny do kopce, a počítat s tím, že mu nikdo cestu neusnadní.

Divoká zeď, která umí kousnout

Zeď tu vznikala v 16. a na začátku 17. století a po staletí do ní nikdo výrazně nezasahoval. V některých místech se věže rozpadly na hromady suti. Jinde se úseky zúžily tak, že po nich projde jen jeden člověk. Stromy a keře prorůstají zdivem a místy už zeď spíš připomíná kus lesa než pevnost.

Právě tahle „divokost“ přináší riziko. Každý rok zde někdo zemře, buď v důsledku pádu, nebo zásahu blesku. Historik a ochránce památek William Lindesay k tomu přidává i méně nápadný problém. „I kroky mohou zeď poškodit,“ říká, protože eroze a opakovaný pohyb dokážou časem vylámat i původně pevné schody.

Opravy bez betonu, s drony a mapami

Kvůli bezpečnosti i ochraně začaly opravy v roce 2015 a jejich intenzivní část skončila v roce 2019 na zhruba 750 metrech zdi. Tým zvolil přístup s minimálními zásahy. Hlavní hrozbu tu totiž představuje voda, takže řešil odvodnění a tok dešťové vody. Tam, kde to dávalo smysl, použili pracovníci nové cihly, aby voda nepronikala do zdiva, a zároveň nechali některé stopy „divokosti“, včetně části vegetace.

Moderní technika tu ale neznamenala rychlou stavbu. Drony, 3D modely a algoritmy pomáhaly plánovat, kde opravit prasklinu, co odstranit a co naopak ponechat. Dělníci přesto nosili materiál ručně a na místo ho vozili muly. Místo moderního cementu používali tradiční maltu, aby zeď nepůsobila jako novostavba.

Řada cestovatelů sem dnes míří pěšky i kvůli kombinaci s pohodlnějším úsekem Mu tchien jü. Populární trasa Jiankou až Mu tchien jü měří zhruba 6,7 kilometru a vede přes strmé, místy kluzké pasáže, kde se hodí mít ruce volné a dát si na čas. Odměnou bývají výhledy na hřebeny a kontrast mezi rozpadající se historií a upravenou zdí o kus dál. A kdo chce den zakončit odlehčeně, na Mu tchien jü často přidá i jízdu na bobové dráze dolů do údolí.

Exit mobile version