Site icon OnlyForMen.cz

Pařížané budou hlasovat o vyšších parkovacích poplatcích pro řidiče SUV

Pařížané budou v neděli hlasovat o zavedení vyšších parkovacích poplatků pro řidiče sportovně užitkových vozů (SUV), uvedla agentura AFP. Cílem opatření, které prosazuje pařížská radnice, je snížit znečištění a zvýšit bezpečnost silničního provozu. Mělo by se týkat jen návštěvníků hlavního města a jsou v něm četné výjimky pro rezidenty.

Socialistická starosta francouzské metropole Anne Hidalgová vyzvala 1,3 milionu voličů, aby hlasovali „pro nebo proti zavedení zvláštní sazby za parkování těžkých, těžkopádných a znečišťujících osobních automobilů“. Referendum se podle ní týká vozů SUV nebo silných vozidel s pohonem všech čtyř kol.

Pokud Pařížané opatření odhlasují, budou muset návštěvníci metropole, jejichž spalovací nebo dobíjecí hybridní vozidlo přesáhne 1,6 tuny, respektive dvě tuny v případě elektromobilu, zaplatit 18 eur za hodinu parkování v centrálních čtvrtích a 12 eur ve vnějších čtvrtích. V současné době platí za parkování v centru šest eur na hodinu a na okraji Paříže čtyři eura.

Podle radnice se opatření nebude týkat pařížských rezidentů a profesionálů, kteří parkují ve své zóně, taxikářů na vyhrazených stanovištích, řemeslníků, zdravotníků a osob se zdravotním postižením.

„Čím větší (auto) je, tím více znečišťuje,“ odůvodnila opatření v prosinci Hidalgová, která již zprůchodnila nábřeží Seiny, zakázala vjezd osobním automobilům na jednu z hlavních dopravních tepen v centru města Rue de Rivoli, a ozelenila 200 ulic tím, že z nich odstranila dopravu.

Mezi další argumenty radnice patří bezpečnost silničního provozu, protože nehody s vozy typu SUV jsou podle ní „dvakrát fatálnější pro chodce než srážky se standardními automobily“, a „lepší sdílení veřejného prostoru“, protože velká auta zabírají na silnici více místa.

Nevládní organizace WWF označuje vozy SUV za „úlet“, pokud jde o globální oteplování. Jsou o 200 kilogramů těžší, o 25 centimetrů delší a o deset centimetrů širší než běžný automobil, k jejich výrobě je zapotřebí více materiálů, spotřebují o 15 procent více paliva a vypouštějí o 20 procent více emisí oxidu uhličitého než sedan, uvádí WWF.

Motoristické asociace však iniciativu kritizují. Některé z nich například popírají, že by nové SUV znečišťovalo ovzduší více než malé auto na diesel vyrobené před rokem 2011.

Paříži si v dubnu 2023 takto odhlasovala zákaz sdílených elektrických koloběžek. Hlasování se zúčastnilo 103.000 lidí, tedy jen sedm procent voličů hlavního města.

Exit mobile version