Škoda Auto dnes patří mezi nejúspěšnější evropské značky a s šestiprocentním tržním podílem se drží třetí příčky v prodejích, přičemž prochází historicky nejsilnějším obdobím. Přesto však nezapomíná na modely, které vznikaly ještě před vstupem do koncernu Volkswagen. A právě ty nyní dostávají zcela novou, futuristickou tvář díky designové sérii Icons Get a Makeover.
V nejnovější kapitole se Škoda vrací k modelu 100/110, prvnímu vozu značky, který překonal hranici jednoho milionu prodaných kusů. Sedany vyráběné v letech 1969–1977, s motorem i pohonem vzadu, dnes ožívají jako čistě elektrická studie, byť jen v digitálním světě.
O návrh se postaral designér exteriéru Martin Paclt, odborník na světla a proporce karoserie. Místo retro stylu zvolil radikální interpretaci v duchu nového vizuálního směru Modern Solid. A výsledek? Čisté linie, dynamické proporce a několik detailů, které byste na skutečném voze jen těžko přehlédli.
Design, který nemá obdoby
Jedním z nejodvážnějších prvků je absence zadního okna. Nahrazuje jej lakovaný panel s integrovanou centrální „ploutví“, která plní dvojí funkci: slouží jako přívod vzduchu k chlazení a zároveň ukrývá třetí brzdové světlo. Auto tak působí jako koncept z roku 2040, ne jako reinterpretace modelu ze 70. let.
Přesto nechybí několik nostalgických drobností směrem k původní stovce. Paclt ponechal decentní větrací otvory v zadních blatnících, což se může jevit jako zbytečné, ovšem i elektromobil potřebuje řešit chlazení. Světelné lišty vpředu a vzadu odkazují na původní chromové linky a charakteristické zadní „žebrování“ modelu 100. A dokonce i víčko nádrže na blatníku zůstalo, jen nyní ukrývá nabíjecí konektor.
Do výroby se nechystá
Veškeré tyto návrhy vznikají mimo běžnou pracovní dobu. Jde o volnou tvorbu designérů, kteří si hrají s myšlenkou „co kdyby“. Nejde tedy o předzvěst reálných modelů, i když některé nápady mohou v budoucnu ovlivnit směr značky.
Ačkoli by stovka nové generace v nabídce nedávala smysl, budoucí Octavia i Superb přecházejí na plnou elektrifikaci, série ikon v moderním kabátě ukazuje kreativitu značky a její schopnost pracovat s vlastní historií. Sám Paclt už dříve přispěl také ke konceptu Vision O, elektrické studiové Octavii, která předjímá další vývoj rodinných modelů.
Verdikt
Pokud Škoda bude tímto tempem pokračovat, brzy vyčerpá všechny legendy své minulosti. Vzhledem k úspěchu celé série by to však vůbec nevadilo. Možná je načase, aby se ke hře s vlastními ikonami přidaly i další značky. Škoda ukazuje, že jde sice o vysokou hru, ale s užitečnými výsledky.

