V noci 8. března 2014 odstartoval z Kuala Lumpur do Pekingu pravidelný let společnosti Malaysia Airlines. Boeing 777 s 239 lidmi na palubě však zmizel z radarů a od té doby o něm není žádná zpráva. Zůstaly po něm pouze fragmenty satelitních dat, několik úlomků a jedna z největších záhad moderní letecké historie.
Let MH370 odstartoval krátce po půlnoci místního času. Po necelých čtyřiceti minutách se posádka naposledy ozvala dispečerům zdvořilým „Dobrou noc, Malaysian tři sedm nula“. Pak se vypnuly komunikační systémy a transpondér, který hlásí polohu letadla. Z kokpitu už nepřišla žádná další zpráva.
Stopa v Indickém oceánu
Vojenské radary později zjistily, že letadlo změnilo kurz, přeletělo Malajský poloostrov a zamířilo k Andamanskému moři. Satelitní systém Inmarsat poté několik hodin přijímal pravidelné signály z letadla. Podle jejich analýzy letoun pokračoval na jih nad Indickým oceánem, až mu pravděpodobně došlo palivo a skončil v moři.
Hledání se postupně přesunulo do odlehlé oblasti oceánu jihozápadně od Austrálie. Lodě, letadla i podmořské roboty prohledaly desítky tisíc kilometrů čtverečních mořského dna. Pátrání se nakonec stalo jednou z nejdražších leteckých operací v historii, přesto nenašlo žádný hlavní vrak ani černé skříňky.
První hmatatelný důkaz dorazil až v roce 2015. Na ostrově Réunion našli část křídla ztraceného stroje, takzvaný flaperon. Postupně se objevily další úlomky na pobřeží východní Afriky a ostrovů v Indickém oceánu. Analýzy ukázaly, že letadlo pravděpodobně neklesalo řízeným přistáním, ale nekontrolovatelně se zřítilo do vody.
Teorie o Malaysia Airlines
Co se v letadle dělo? Proč nikdo neposlal nouzový signál? Vyšetřovatelé zvažovali technickou závadu, požár, náhlou ztrátu tlaku i únos. Jisté je jen to, že někdo na palubě manuálně odpojil komunikační systémy a změnil kurz. Zbytek zůstává v rovině teorií.
Záhada přitáhla i konspirační scénáře. Spekuluje se o sestřelení raketou a následném utajování, přistání na tajné základně na ostrově Diego García, únosu do Kazachstánu nebo dokonce zásahu mimozemšťanů či „černé díry“.
Oficiální vyšetřovací týmy se shodují na dvou hlavních možnostech. Buď v určitém okamžiku během letu zůstalo letadlo bez schopné posádky, pravděpodobně v důsledku hypoxie a pomalého udušení, a autopilot s ním letěl, dokud nedošlo palivo. Nebo šlo o úmyslný lidský čin a někdo v kokpitu záměrně navedl letadlo daleko na jih do oceánu.
Oficiální zprávy mluví o „ručním zásahu“ do trasy, ale jednoznačnou příčinu neurčují. Bez černých skříněk se možná nikdy nedozvíme, co přesně se v posledních hodinách letu odehrálo.
Aktuálně chystaná mise, o níž Malajsie rozhodla po letech mlčení, otevírá novou šanci přiblížit se pravdě o MH370 — a dát rodinám alespoň nějaké uzavření.

