V roce 2016 vstoupil do F1 americký tým Hass F1 Team. Jak si doposud vedl a jak je připravený na nadcházející sezónu? Po slibném startu do života v elitních závodech se stáj propadla a doufá, že letos bude její rok úspěšný.
Hassu se v minulosti zrovna dvakrát nedařilo. Jako první za volant sedli Romain Grosjean a Estaban Gutierrez, Gutierreze po roce vystřídal Kevin Magnussen, který s Hassem drží dodnes. Grosjean s Magnusenem dokázali za rok dostat Hass na pátou příčku v šampionátu. Tým si do dalších let sliboval boje o pódia. Místo toho spadnul na deváté místo, kde zůstal dva roky a v předminulé sezóně spadl až na desáté, poslední místo.
Konec sezóny 2020 se stal téměř tragickým, Švýcar Romain Grosjean si totiž doslova prošel peklem. Pouze tři závody od konce sezóny naboural v Bahrajnu se svým vozem do bezpečnostních zábran okolo trati. Náraz v rychlosti 192 km/h ho vystavil síle neuvěřitelných 67G a jeho monopost se po nárazu rozpůlil a vzplanul. Grosjean strávil ponořený v plamenech 27 vteřin, než se mu povedlo uniknout. Dá se jen těžko uvěřit, že odešel po svých, pouze s popálenou rukou a vyvrknutým kotníkem.
„Pořád jsem závodník, ale po tom víkendu se mi změnily priority. Změnilo mi to navždy život. Nechci, aby si mé okolí znovu prošlo tím stresem. Mrzí mě, že odcházím z F1, ale navždy se zapíšu do dějin jako ten, co utekl ohni,“ vyjádřil se Romain po nehodě.

Další sezónu se stáj dostala do finančních potíží. Za dva roky se jí podařilo nasbírat pouze 31 bodů, což znamenalo předposlední místo v šampionátu a s tím spojené menší finanční odměny od F1. Ředitel Haasu Steiner se proto rozhodl pozastavit vývoj vozu na rok 2021 a finance šetřit na další sezónu. V pokusu nabrat sponzory podepsal Hass kontrakt s Mickem Schumacherem, který jakožto syn Michaela Schumachera představoval velký fanouškovský potenciál.
Trochu kontroverze na sebe tým strhnul díky druhému pilotu Nikitu Mazepinovi. Nikita měl jednu z nejhorších sezón jako řidič v celé historii F1, z 22 startů dosáhl nejvyššího umístění na čtrnácté pozici a závod nedokončil šestkrát. Táhly se s ním kauzy o obtěžování žen na diskotékách a bylo mu často předhazováno, že je takzvaný pay driver. Čili řidič, který se do F1 dostal jen díky penězům, které do stáje pumpoval jeho otec, vlastník firmy Urakali. Před začátkem loňské sezóny zrušil Hass partnerství s Mazepinem. A to po invazi Ruska na Ukrajinu.
Do stáje se vrátil Kevin Magnussen a společně s Mickem Schumacherem odřídili solidní sezónu a posunuli tým na osmé místo. Hass na letošní rok vystřídal Schumachera zkušenějším Nicem Hulkenbergem a doufá, že se zase dostane na přední místa ve středu tabulky.
2⃣7⃣ days until the 2023 season begins #HaasF1 pic.twitter.com/wa8Qztr6wN
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) February 6, 2023
Minulé úterý odhalil tým novou vizáž vozu, který Hass oblékl do černo-bílo-červené barvy. Ucelil technický tým a chtějí navázat na posun z minulé sezóny. Haas úzce spolupracuje s Ferrari, od kterých si berou součástky na vývoj auta. Největší výhodu tak představuje motor od Ferrari, který poslední roky výkonem dominuje nad motory Mercedesu.