16.2 C
Czech
Čtvrtek 18. září 2025

Věda ukazuje, jak hadi získali evoluční výhodu před konkurencí

Od doby, co se v éře dinosaurů poprvé objevili, představují hadi úspěšný evoluční příběh – vplazili se prakticky do všech prostředí na Zemi, od oceánů až po koruny stromů. Nový výzkum podrobně popisuje, jak tito plazi bez končetin, kteří se vyvinuli ze čtyřnohých ještěrů, dokázali – obrazně řečeno – předběhnout konkurenci, napsala agentura Reuters.

Reklama

Vědci vytvořili komplexní evoluční strom hadů a ještěrů, který byl podpořen daty zahrnujícími zhruba 1000 druhů. Zároveň přezkoumali fosilní záznamy a shromáždili údaje o hadí stravě, anatomii lebky, reprodukční biologii a geografickém rozšíření.

Zjistili, že hadi zažili na počátku své historie prudký nárůst inovací a vyvíjeli se možná třikrát až pětkrát rychleji než jejich ještěří příbuzní.

„Je to, jako by se ještěři plahočili časem na evolučním mopedu nebo motokáře a hadi jsou Lamborghini V12. Ještěři jezdí městským autobusem. Hadi jedou v evolučním rychlovlaku,“ řekl Daniel Rabosky, evoluční biolog z Michiganské univerzity a hlavní autor studie, kterou ve čtvrtek zveřejnil časopis Science.

Reklama

Hadi se vyvinuli asi před 120 miliony let. Podle evolučního biologa a spoluautora studie R. Alexandera Pyrona z Univerzity George Washingtona měli první hadi rudimentární končetiny a nejstarší známý had bez končetin žil před 85 miliony let.

Studie zjistila, že raní hadi změnili svou anatomii důležitým způsobem – většinou tak, aby z nich byli vysoce specializovaní predátoři. Jejich lebky se staly extrémně pružnými, aby jimi hadi mohli lépe chytat a polykat kořist. Získali působivý systém detekce kořisti a vysoce vyvinutý čich neboli chemorecepci. U některých se vyvinula schopnost vnímat infračervené záření, tedy v podstatě tepelné senzory. Někteří začali být jedovatí.

Vědci shromáždili rozsáhlý soubor údajů o potravě hadů a ještěrů, včetně cenných informací o obsahu žaludků mrtvých exemplářů z muzejních sbírek.

„Ještěři se obecně živí hmyzem, pavouky a podobně. Někdy i rostlinami. Hadi jsou opravdu extrémní potravní specialisté a obvykle se živí obratlovci nebo podivnými, těžko poživatelnými bezobratlými živočichy. Když už hadi žerou bezobratlé, často se živí nebezpečnými věcmi, jako jsou jedovaté stonožky, štíři nebo slizcí, odporní plži či slimáci,“ řekl Daniel Rabosky.

Různé skupiny ještěrů v průběhu času a vývoje také ztratily funkční končetiny, ale nikdy nezažily stejný evoluční rozkvět jako hadi.

„Hadi se liší od ještěrů, kteří nemají nohy. Většina takových ještěrů se zahrabává do písku nebo půdy, případně se plazí v trávě. Hadi jsou schopní prakticky čehokoli od potápění do hloubky na korálových útesech v oceánu až po superrychlé šplhání po stromech a všechno mezi tím,“ dodal Daniel Rabosky.

K rozmachu evolučních inovací hadů došlo zhruba před 90-110 miliony let a znovu v různých obdobích před 66 miliony let po nárazu asteroidu, který odsoudil dinosaury k zániku, uvedl R. Alexander Pyron.

„Mám pocit, že díky tomu, že hadi byli tak dobří v inovacích – v rychlém vývoji nových vlastností – dokázali využít ekologických příležitostí, které se naskytly, například když před 66 miliony let došlo k hromadnému vymírání, které vyhubilo mnoho jiných druhů,“ řekl Daniel Rabosky.

Nejmenší z žijících hadů jsou slepani dlouzí asi deset centimetrů. Nejdelší je krajta mřížkovaná dorůstající délky až šest metrů. Největším známým vyhynulým hadem byl Titanoboa cerrejonensis, který měřil asi 13 až 15 metrů.

Obrovská je také ekologická rozmanitost 3900 existujících druhů hadů. Mořští hadi se zploštělým ocasem se krmí rybími jikrami, které loví v puklinách korálových útesů. Některé stromové druhy mají specializované čelisti, aby mohly vytáhnout hlemýždě z ulity a používají speciální chemikálie, aby je zbavily slizu. Některé druhy škrtičů loví netopýry hřadující v jeskyních. Jiní hadi se krmí žabími vajíčky, žížalami nebo vykrádají ptačí hnízda. A kořistí dalších jsou jiné hadí druhy.

Někteří lidé se hadů bojí a oškliví si je. To ale neplatí pro autory studie. „Všechno na nich je fascinující, od způsobu, jakým se pohybují, až po způsob, jakým interagují s ostatními ekosystémy,“ řekl R. Alexander Pyron. „Jsou krásní, půvabní a většinou neškodní.“

Reklama

Sledujte nás na sítích

Meta ukázala chytré brýle Ray-Ban s displejem a ovládacím náramkem

Meta na své konferenci Connect představila nové chytré brýle Ray-Ban Display. Poprvé přinášejí přímo do čočky barevný displej s rozšířenou realitou. Ten zvládne promítat text, obrázky, navigaci nebo titulky v reálném čase. Brýle vypadají jako klasické Wayfarery, ale uvnitř ukrývají mikrofony, reproduktory i kameru.

Toyota připravuje dvě nová elektrická SUV. Vzniknou v americkém Kentucky

Japonská automobilka Toyota pokračuje ve své elektrifikační strategii a oficiálně potvrdila, že v americkém státě Kentucky bude vyrábět dva zcela nové elektrické modely SUV s třemi řadami sedadel. Přestože samotné detaily zatím tají, podle dostupných informací by mělo jít o elektrické verze modelů Land Cruiser a RAV4.

MediaTek připravuje čip s 2nm technologií TSMC

Spolupráce MediaTeku a TSMC vstupuje do nové éry. Firma oznámila, že dokončila vývoj svého prvního čipu využívajícího pokročilý 2nm proces N2P a sériová výroba se má rozběhnout koncem roku 2026.

Salina Turda, podzemní zábavní park obklopený solí

Ruské kolo v podzemí? Pod transylvánskými kopci se skrývá Salina Turda, bývalý solný důl přeměněný v turistickou atrakci s až surrealistickou atmosférou. Místo, kde se prolíná historie těžby soli a zábava, patří k nejnavštěvovanějším v Rumunsku.

Ram ukončil vývoj svého plně elektrického pick-upu, hybrid zůstává ve hře

Americká automobilka Ram, která spadá pod koncern Stellantis, oznámila zásadní změnu ve svých plánech. Projekt plně elektrického pick-upu byl oficiálně zrušen a vůz se tak nikdy nedočká sériové výroby. Přestože byl model v uplynulých letech několikrát představen jako budoucí vlajková loď značky v oblasti elektromobility, nakonec za ním automobilka definitivně zavřela dveře.

Asteroid velikosti mrakodrapu mine Zemi

Astronomové sledují těleso, které si vysloužilo označení 2025 FA22. Asteroid o průměru přes 150 metrů se pohybuje rychlostí kolem 39 tisíc kilometrů za hodinu a 18. září proletí v kosmickém měřítku blízko Země. Přiblíží se na 835 tisíc kilometrů, tedy zhruba dvojnásobek vzdálenosti Měsíce.

Štefela získal na mistrovství světa bronz

Český výškař Jan Štefela se v Tokiu postaral o historický zápis. Ve finále světového šampionátu skočil 231 centimetrů a získal bronz. Jako první Čech si tak odvezl medaili ze světového mistrovství v této disciplíně. Úspěchem překonal i svého trenéra Jaroslava Bábu, který byl v roce 2011 čtvrtý.

Robert Redford zemřel ve věku 89 let

Legenda amerického filmu Robert Redford zemřel 16. září 2025 ve svém domě v Sundance, stát Utah. Úmrtí ve spánku potvrdila jeho publicistka, která uvedla, že byl obklopen těmi, které miloval.

Gilmorova děvčata se vrátila na scénu při předávání Emmy

Na Emmy 2025 čekalo fanoušky milé překvapení. Lauren Graham a Alexis Bledel se po letech objevily společně na pódiu a připomněly kultovní seriál, který už 25 let patří k podzimním klasikám.

Borderlands 4 trhá rekordy. Nejhranější díl série hned v den vydání

Čekání se vyplatilo. Borderlands 4 vstoupil na scénu s obrovským úspěchem a hned první den překonal všechny dosavadní rekordy série. Na Steamu se počet současně hrajících hráčů vyšplhal až na 207 479, což je více než dvojnásobek oproti předchozímu maximu, které držel třetí díl s necelými 94 tisíci.

Samsung spouští Android 16

Samsung odstartoval vydávání Androidu 16 s nadstavbou One UI 8. První aktualizaci dostala série Galaxy S25, na řadu přijdou i starší modely. Většina zařízení se dočká během října, zbytek v listopadu.

Duplantis skočil v Tokiu 6,30 a posunul světový rekord

Armand Duplantis znovu ukázal, že hranice ve skoku o tyči posouvá jen on. Na mistrovství světa v Tokiu překonal 6,30 metru a vybojoval třetí titul za sebou. Rekord padl už počtvrté v této sezoně a celkově počtrnácté v kariéře švédského sportovce.

V hlavních kategoriích ceny Emmy uspěly seriály Studio, Adolescent a Urgent

Americkou televizní cenu Emmy získala v kategorii komedie seriálová satira o zákulisí Hollywoodu Studio. Cenu za nejlepší drama si odnesl seriál Urgent z pittsburského traumatologického centra a ocenění za nejlepší miniseriál má dílo Adolescent o britské rodině třináctiletého chlapce obviněného z vraždy spolužačky. Slavnostní ceremoniál se konal v noci na dnešek SELČ.

Uniklé záběry odhalily více o battle royale v Battlefield 6

Ještě ani nevyšel a už se o něm všude mluví. Battlefield 6 dorazí 10. října, ale hráči zapojení do testovacího programu Battlefield LABS už mají možnost vyzkoušet připravovaný battle royale mód. A jak se dalo čekat – první záběry se okamžitě objevily na internetu.

Čeští volejbalisté rozdrtili Srbsko. Na MS slaví výhru 3:0

Čeští volejbalisté vstoupili do mistrovství světa v Manile výhrou 3:0 nad Srbskem. Tým zvládl sety 25:22, 25:23 a 25:20. Po patnácti letech se vrátil na MS a hned porazil tradiční velmoc.
Reklama

DOPORUČUJEME

Generace X aneb ti, které neprávem přehlížíme

Generace X – lidé narození mezi lety 1965 až 1980 – se dlouhodobě označuje jako „zapomenutá“. Často totiž stojí mimo hlavní pozornost veřejnosti. Na rozdíl od baby boomerů nebo mileniálů se o nich ve společnosti příliš nemluví. Přitom právě tato generace aktuálně tvoří významnou část pracovních týmů a managementu.

American Eagle čelí kritice za kontroverzní reklamu s herečkou Sydney Sweeney

Módní značka American Eagle se dostala pod palbu kritiky kvůli své nové kampani s herečkou Sydney Sweeney. Reklama využívá slovní hříčku mezi anglickými slovy „genes“ (geny) a „jeans“ (džíny), což podle některých kritiků odkazuje na eugeniku a nacistickou propagandu.

Žena se přestěhovala na výletní loď, stráví tam 15 let

Sharon Lane (77 let) si vždy chtěla koupit chatu a přestěhovat se do ní. Nakonec se však rozhodla pro radikálnější řešení. Kalifornii vyměnila za luxusní výletní rezidenční loď. Na otevřeném moři stráví 15 let. Život na výletní lodi je poměrně novým konceptem, zájem o něj však roste.

Jak přežít vlnu veder a nezbláznit se

Evropu zasáhla vlna extrémních veder. Když teploty šplhají nad 40 stupňů Celsia, každodenní fungování se mění v boj o přežití. S několika jednoduchými triky však můžete svůj domov i tělo udržet v relativní pohodě.

Jan Pištěk vypráví skryté příběhy. Nová výstava na Pražském hradě ukazuje jeho cestu

Malíř, scénograf a někdejší asistent na akademii. Jan Pištěk vystavuje v Královském letohrádku. Výstava představuje jeho klíčová díla i novou tvorbu.

NEJNOVĚJŠÍ

Meta ukázala chytré brýle Ray-Ban s displejem a ovládacím náramkem

Meta na své konferenci Connect představila nové chytré brýle Ray-Ban Display. Poprvé přinášejí přímo do čočky barevný displej s rozšířenou realitou. Ten zvládne promítat text, obrázky, navigaci nebo titulky v reálném čase. Brýle vypadají jako klasické Wayfarery, ale uvnitř ukrývají mikrofony, reproduktory i kameru.

Toyota připravuje dvě nová elektrická SUV. Vzniknou v americkém Kentucky

Japonská automobilka Toyota pokračuje ve své elektrifikační strategii a oficiálně potvrdila, že v americkém státě Kentucky bude vyrábět dva zcela nové elektrické modely SUV s třemi řadami sedadel. Přestože samotné detaily zatím tají, podle dostupných informací by mělo jít o elektrické verze modelů Land Cruiser a RAV4.

MediaTek připravuje čip s 2nm technologií TSMC

Spolupráce MediaTeku a TSMC vstupuje do nové éry. Firma oznámila, že dokončila vývoj svého prvního čipu využívajícího pokročilý 2nm proces N2P a sériová výroba se má rozběhnout koncem roku 2026.

Salina Turda, podzemní zábavní park obklopený solí

Ruské kolo v podzemí? Pod transylvánskými kopci se skrývá Salina Turda, bývalý solný důl přeměněný v turistickou atrakci s až surrealistickou atmosférou. Místo, kde se prolíná historie těžby soli a zábava, patří k nejnavštěvovanějším v Rumunsku.

Ram ukončil vývoj svého plně elektrického pick-upu, hybrid zůstává ve hře

Americká automobilka Ram, která spadá pod koncern Stellantis, oznámila zásadní změnu ve svých plánech. Projekt plně elektrického pick-upu byl oficiálně zrušen a vůz se tak nikdy nedočká sériové výroby. Přestože byl model v uplynulých letech několikrát představen jako budoucí vlajková loď značky v oblasti elektromobility, nakonec za ním automobilka definitivně zavřela dveře.
Reklama
Reklama
Reklama