Americká agentura NHTSA (Národní úřad bezpečnosti silničního provozu v USA) oznámila zásadní změny v předpisech, které usnadní nasazení autonomních vozidel na veřejné komunikace. Nový rámec otevírá cestu i pro očekávané robotaxi Tesla Cybercab.
Ve čtvrtek úřad informoval, že rozšiřuje program výjimek pro autonomní vozidla (Automated Vehicle Exemption Program). Ten byl dosud omezen pouze na dovážená autonomní vozidla, ale nyní bude přístupný i pro vozy vyrobené v USA – včetně nového Tesla Cybercab, který má být letos nasazen v Austinu v Texasu.
NHTSA Relaxes Rules for Autonomous Vehicles and Crash Reporting https://t.co/ZmPHqwXKA2
— Car and Driver (@CARandDRIVER) April 28, 2025
Zároveň NHTSA oznámila odstranění „zbytečných a duplicitních požadavků“ v rámci hlášení nehod autonomních vozidel a systémů pokročilé asistence řidiče. Konkrétní detaily toho, jak se proces hlášení změní, však agentura zatím nezveřejnila.
Staronový plán
Autonomní vozidla už řadu let tiše testují americká města – Uber například provozoval samořídící Volva v Pittsburghu, General Motors sází na flotilu autonomních Chevroletů Bolt v oblasti San Francisca a Waymo tam dodnes nasazuje své samořídící Jaguary I-Pace. Díky novým pravidlům se však očekává další výrazný nárůst robotaxi na veřejných silnicích.
Novou politiku představil americký ministr dopravy Sean P. Duffy, který zdůraznil, že „tato administrativa chápe, že USA jsou v závodě s Čínou o to, kdo bude inovativnější“, a že „nový rámec odstraní byrokracii a přiblíží USA jednotnému národnímu standardu podporujícímu inovace a kladoucímu důraz na bezpečnost“. NHTSA očekává, že nové zásady povedou k modernizaci Federálních bezpečnostních standardů pro motorová vozidla (FMVSS), a tím umožní bezpečné komerční nasazení autonomních vozidel.
Výslovně je zdůrazněno „komerční“ využití, což naznačuje, že osobní autonomní automobily pro běžné spotřebitele zůstávají stále spíše vizí budoucnosti.
Klíčový posun pro Teslu
Pro firmu Tesla jsou tyto změny mimořádně důležité. Nový Cybercab má být totiž zcela autonomní robotaxi bez volantu a pedálů, čímž nesplňuje stávající požadavky FMVSS. Rozšířený program výjimek tak umožní Tesle tyto vozy legálně nasadit na americké silnice.
Šéf Tesly Elon Musk, který zároveň působí jako hlavní poradce prezidenta Trumpa a neoficiální vedoucí agentury Department of Government Efficiency (DOGE), dlouhodobě volal po revizi pravidel pro autonomní vozidla a kritizoval stávající systém hlášení nehod.
Podle zprávy Financial Times byla v únoru agentura NHTSA nucena propustit přibližně 30 zaměstnanců, z nichž mnozí se věnovali bezpečnosti autonomních vozidel. Car and Driver rovněž upozorňuje na rostoucí obavy ohledně možného střetu zájmů mezi Muskovou rolí v DOGE a jeho vedením Tesly. Na to už si ale bohužel svět začíná v případě USA zvykat.