Luxusní rodinný koráb s drtivým výkonem a komfortem limuzíny? Ford Expedition 2025 má našlápnuto stát se králem velkých SUV. Ale pár nepochopitelných rozhodnutí v oblasti techniky mu podráží nohy právě ve chvíli, kdy se blíží k vrcholu.
Představte si, že hledáte sluchátka, o kterých jste přesvědčeni, že jsou na stole – a najdete je v mrazáku. Přesně tak působí některé funkce nového Expeditionu: většina věcí dává perfektní smysl, ale občas narazíte na řešení, které si zaslouží zvednuté obočí. Naštěstí jde jen o detaily, které nemění fakt, že Ford dodal výjimečně pohodlné a schopné SUV pro sedm cestujících.
Motor, který byste tady nečekali
Pod kapotou Expeditionu se ukrývá dvakrát přeplňovaný 3,5litrový V6 EcoBoost. V základu nabízí solidních 400 koní a 650 Nm, ale s příplatkovým paketem Stealth Performance za 6 545 dolarů, cca 138 000 korun, výkon naroste na 440 koní a 691 Nm. Výsledkem je zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy – tedy hodnota, za kterou by se nemusel stydět ani sportovní sedan.
A hole-in-one on 15 could win you a 2025 Ford Expedition® SUV. Register now for a shot: https://t.co/AWsAXGaCSG #LPGA pic.twitter.com/gGOqQwBYaC
— Ford Motor Company (@Ford) March 28, 2025
Bohužel výkonný motor si vybírá daň na spotřebě. Server Car and Driver při testu dálniční spotřeby zaznamenal 11,8 l/100 km, což je víc než oficiální hodnota EPA (10,7 l/100 km). Dlouhá verze Max si ale vedla o něco lépe – 10,2 l/100 km.
Komfort nade vše
Základní konstrukce Expeditionu zůstává rámová, přesto je jeho jízda překvapivě hladká. Na rozdíl od některých konkurentů se obejde bez vzduchového podvozku – Fordu stačily klasické ocelové pružiny s adaptivními tlumiči. Výsledkem je luxusní pohodlí, které spolehlivě žehlí i ty nejhorší silniční vady.
Design kabiny
Přední sedadla připomínají klubová křesla – měkká, prostorná, výborně tvarovaná. Ideální na dlouhé přesuny. Mezi sedadly je dostatek úložného prostoru, který se ještě zvětší po stisknutí tlačítka, kterým se posouvá celá středová konzole dozadu. Skvělé řešení.
Druhá řada je „v pořádku“, ale v porovnání s konkurencí ztrácí. A třetí řada? Dětem vyhoví, ale dospělí si budou stěžovat na málo místa na nohy i lokty – ty navíc neustále narážejí do držáků na pití.
A teď k těm podivnostem. Ovládání světlometů? Není tam, kde ho čekáte. Místo klasického ovladače vlevo pod volantem je teď volič jízdních režimů a pohonu. Pokud podle zvyku otočíte „světly“, najednou jste v režimu 4×4! Samotná světla se ovládají přes dotykový displej – konkrétně drobnou ikonkou v pravém dolním rohu. Skutečně „intuitivní“.
Digitální přístrojovka je většinu času téměř prázdná. Otáčkoměr? K dispozici jen ve Sport režimu – a ještě v tak malé grafice, že ho sotva najdete. Tlačítka na volantu nemají popisky – funkce se zobrazí až po přiložení prstu.
Verdikt
Ford Expedition 2025 je v mnoha ohledech výborný – pohodlný, silný, prostorný a překvapivě rychlý. Zklamáním je však ergonomie některých ovládacích prvků a místy zvláštní rozhodnutí v interiéru. Pokud se s těmito výstřelky smíříte (nebo se je naučíte ignorovat), dostanete vynikající SUV pro velké rodiny, které zvládne vše od každodenního provozu až po víkendové dobrodružství.