Alfa Romeo mění směr. Italská značka se vzdává plánů na velká SUV určená pro americký trh a soustředí se na kompaktnější modely, které lépe odpovídají jejímu sportovnímu duchu. Podle šéfa značky „velká auta nejsou teritoriem Alfy Romeo“. Budoucí strategie má být realističtější, zaměřená na efektivitu a návrat k charakteru, který kdysi značku proslavil.
Zdá se, že návrat Alfy Romeo na výsluní nejde podle původních představ. Navzdory miliardovým investicím do platformy Giorgio, na které vznikly modely Giulia a Stelvio, se automobilce nepodařilo dosáhnout očekávaných prodejů – ani za dob FCA, ani nyní pod skupinou Stellantis. Oba modely jsou s námi už téměř deset let a zůstanou v nabídce minimálně do roku 2027, než dorazí jejich nástupci.
Změna strategie
Zařazení benzinových a hybridních pohonů do nové generace Giulia a Stelvio je jen jedním z několika rozhodnutí, která jdou proti původnímu plánu. Alfa Romeo totiž ještě nedávno slibovala, že do konce dekády přejde kompletně na elektromobily. To už ale neplatí. Stejně tak padly i plány na velká elektrická SUV určená především pro severoamerický trh.
Bývalý šéf značky Jean-Philippe Imparato v minulosti podle Motor1 potvrdil, že Alfa připravuje velké SUV pro Severní Ameriku. Mělo dorazit v roce 2027 a konkurovat BMW X5. Současný ředitel Santo Ficili však směr značky přehodnotil.
Menší, ale čistší portfolio
Z Ficiliho slov vyplývá, že budoucí generace Stelvia, která se už objevila na prvních teaserových snímcích, bude největším modelem v nabídce. Postavena bude na platformě STLA Medium, určené pro vozy dlouhé až 4,9 metru. Alfa však podle všeho nevyužije její plný potenciál. Nové Stelvio má sice mírně narůst oproti současnému (4,68 metrů), ale do segmentu velkých SUV už se pouštět nebude.
Realismus místo přehnaných ambicí
Znamená to, že Alfa Romeo už nechce soupeřit s německými prémiovkami v nejvyšších patrech trhu. To ale nemusí být špatně. Soustředit se na menší, soudržné portfolio může být strategicky chytřejší, než roztříštit zdroje mezi příliš mnoho projektů. Pro automobilku tak zůstává prioritou stabilizace – menší, ale silnější modelová nabídka a důraz na to, co dělá značku výjimečnou: italský design, jízdní zážitky a emotivní charakter.