Pátá generace Lincolnu Navigator přináší kombinaci luxusu, síly a moderních technologií. Nový model sází na elegantnější vzhled, pohodlí a špičkovou výbavu. Nezbavil se však ani několika nedostatků, které mohou rozhodnout při srovnání s konkurencí typu Cadillac Escalade nebo BMW X7.
Na první pohled působí nový Navigator uhlazeněji než předchůdce, přesto si zachovává majestátní siluetu, kterou nelze přehlédnout. Charakteristické LED světelné lišty propojují světlomety přes dominantní masku s logem Lincolnu, a nechybí ani efektní „světelná show“ při příchodu k vozu.
Více stylu, více prostoru – ale ne všude
Standardní verze měří 5,33 metru, prodloužený model Navigator L přidává téměř 30 centimetrů délky. Kufr nyní nabízí o 20 % víc prostoru, což ocení zejména rodiny a majitelé, kteří potřebují často převážet objemná zavazadla. Cestující ale ztratili část prostoru nad hlavou ve druhé řadě, kde vysoké postavy mohou mít potíže.
Kabina se inspiruje menším modelem Nautilus a dominuje jí obrovský 48palcový zakřivený displej, který nahrazuje klasické přístroje i infotainment. Efektní, ale ne vždy praktické řešení – hlavní dotyková obrazovka je umístěna nízko a vyžaduje od řidiče více pozornosti než by bylo vhodné.
Další kritiku si podle Car and Driver zaslouží dotykové ovládání ventilace a zjednodušené směrové ovladače na volantu. Naopak pochvalu si zaslouží perfektní odhlučnění kabiny, 28reproduktorový systém Revel Ultima a špičková sedadla s masážní funkcí (až 30 směrů nastavení). Novinkou je i systém Lincoln Rejuvenate, který kombinuje vůně, hudbu a masáž do „miniaturního wellnessu na čtyřech kolech“.
Motorizace
Pod kapotou zůstává známý 3,5litrový šestiválec biturbo s výkonem 440 koní a točivým momentem 691 Nm. Síla putuje přes 10stupňový automat na všechna kola. Akcelerace z 0 na 100 km/h zvládne mohutné SUV za 5,1 sekundy – tedy rychleji než osmiválcový Escalade. Hmotnost přes 2,7 tuny je znát hlavně při brzdění, ale stabilita vozu zůstává vynikající.
Navigator s rámovou konstrukcí sice nikdy nebude jezdit tak plynule jako unibody konkurenti, ale přináší jasnou výhodu v tažné síle až 3,9 tuny. Adaptivní tlumiče pomáhají k příjemné jízdě a vůz působí klidně i na nerovnostech.
Verdikt
Cena začíná na 102 590 dolarech (cca 2,5 milionu Kč), vrcholná verze Black Label pak přesahuje 119 000 dolarů. Lincoln Navigator tak míří do stejné ligy jako Cadillac Escalade, Mercedes-Benz GLS či Jeep Grand Wagoneer – a ačkoliv zůstává o krok za absolutní špičkou, nabízí svým fanouškům přesně to, co od velkého amerického SUV očekávají: impozantní styl, sílu a porci poctivého luxusu.