Assassin’s Creed Shadows nás zavede do feudálního Japonska očima dvou hlavních postav – Naoe z Igy a samuraje Yasukeho, který do země teprve nedávno dorazil. Výsledkem je dechberoucí dobrodružství, které se bez přehánění řadí mezi nejlepší díly série – hned vedle legendárního Black Flag. Přesto si s sebou nese i některé známé neduhy, které fanoušci série dobře znají.
Vývoj hry se neobešel bez problémů. Shadows bylo nejprve odloženo z listopadu 2024 na únor 2025, a nakonec vyšlo až 20. března 2025. Hlavní příčinou odkladu byla kontroverze kolem postavy Yasukeho a ztvárnění historického Japonska, které čelilo kritice kvůli údajné nepřesnosti.
Navzdory počátečním obavám se ale jedná o jeden z nejpoutavějších a vizuálně nejpůsobivějších dílů celé série. Hra nabízí dramatický příběh, nové herní mechaniky a zatím nejlepší soubojový systém, jaký jsme v sérii Assassin’s Creed viděli.
Klasické Assassin’s Creed se vším všudy
Od vydání prvního dílu uplynulo už 18 let. Od té doby Ubisoft neustále pracuje na rovnováze mezi historickými kulisami, parkourem a brutálními souboji. Od roku 2017 série často upouštěla od svého původního důrazu na stealth ve prospěch přímější akce. Assassin’s Creed Shadows ale přináší návrat k těmto kořenům a dělá to dobře.
Zbraně i souboje působí výrazně lépe než v Origins. Přesto ale hra není bez chyb – podle serveru Dexerto někteří lidé narazili na mrtvé nepřátele zaseknuté ve zdech a dokonce i na jednoho nesmrtelného protivníka.
Souboje občas působí neohrabaně a nepřátelé se chovají předvídatelně. Přesto však Shadows exceluje v prostředí, atmosféře i stylu. Pokud máte rádi Odyssey, tady si přijdete na své – vlastně by se dalo říct, že Shadows je „Odyssey v Japonsku“, což je ta nejlepší pochvala, jakou může hra dostat.
Skvělé nápady
Kromě klasických prvků přináší Shadows i nové mechaniky. Nejvýraznější novinkou je útočiště – základna, kterou si můžete upravovat a rozšiřovat. Nejde jen o kosmetickou záležitost, ale o důležitý herní prvek. Vylepšujete zde schopnosti, odemykáte nové pomocníky (Scouts) a zvyšujete získané XP.
Scouts (průzkumníci) jsou další zajímavý systém – místo klasického sledování značky na mapě dostáváte slovní nápovědy, které vás nasměrují ke klíčovým bodům. Zpočátku frustrující, později však velmi přirozený a věrohodnější způsob objevování. Vždyť jak by mohla Naoe znát lokaci čajového mistra v Ósace? Nezná, a právě tady přichází Scouts vhod.
Vývojáři nešlápli vedle
Assassin’s Creed se už deset let snaží znovu najít svou identitu. Shadows ji konečně objevuje. I když má své chyby – kostrbaté souboje nebo podivně načasované části příběhu – ve výsledku je to právě ta hra, která sérii vrací srdce. Ubisoft už to tragicky potřeboval.