Britský úřad pro reklamu stáhl z vysílání televizní spot na čokoládovou tyčinku Twix. Důvodem byla automobilová honička ve videu, která podle úřadu podporuje nezodpovědné řízení. Reklama se už na obrazovky nesmí vrátit.
V reklamě vystupuje muž s dlouhými vlasy, který se v rychlosti řítí po silnici. Sleduje ho druhé auto. Oba vozy se nakonec skutálejí ze srázu a zůstanou zaklíněné jeden na druhém – jako dvě poloviny tyčinky. Spot zakončuje slogan „two is more than one“.
Fantazie vs. realita
Mars-Wrigley, výrobce Twixu, tvrdí, že reklama zobrazuje absurdní a nadsazený svět. Podle firmy měly být scény vnímány jako stylizované, nikoliv jako výzva k napodobení. Spot prošel i schválením organizace Clearcast, která běžně posuzuje reklamy před uvedením do vysílání.
Reklamní rada ale rozhodla jinak. Upozornila, že i přes zjevnou stylizaci vykazuje první část videa chování, které může porušovat pravidla silničního provozu. Kritiku si vysloužilo především zdůraznění rychlosti, klouzání pneumatik a dynamická hudba.
Stížnosti rozhodly
Reklamu nahlásilo pět diváků, kteří v ní viděli podporu nebezpečné jízdy. ASA jejich námitky uznala a uvedla, že spot „nesmí znovu do vysílání v této podobě“. Zároveň společnost vzkázala, že v reklamách nesmí „schvalovat nebo podporovat nezodpovědné řízení, které pravděpodobně porušuje zákon“.
Mars se hájí tím, že auta ve spotu jela zákonnou rychlostí a že reklama nic nebezpečného přímo neukazuje. Podle firmy šlo o „cinematické zpracování“ a absurdní humor, který je pro značku typický.
Není to poprvé
Velká Británie není jediná, kdo v minulosti reagoval na čokoládovou reklamu. Český regulátor už v roce 2001 udělil televizím pokutu za spot na Fidorku. V něm malá holčička udeřila panenkou do čelního skla, aby mohla ukrást čokoládu. Rada tehdy mluvila o negativním dopadu na děti.
V případě Twixu nešlo o ochranu dětského diváka, ale o bezpečnost na silnicích. A i když byla reklama míněná jako nadsázka, podle britského regulátora mohla ovlivnit vnímání toho, co je ještě normální za volantem.