Amy Winehouse se během svého krátkého života stala hudební legendou, ale její problematický osobní život byl často pod intenzivním drobnohledem tisku. Zpěvaččin vztah s Blakem Fielderem-Civilem byl potravou pro bulvár a fotografové ji pronásledovali, když byla nejzranitelnější. K tomu, co Winehouse nejvíce ublížilo, se pro BBC vyjádřila režisérka nového životopisného dramatu o umělkyni.
„Nepřísluší mi vynášet soudy,“ řekla pro BBC režisérka Sam Taylor-Johnson. Film Back to Black sleduje cestu Winehouse od sebevědomé teenagerky ze severního Londýna k mezinárodní megastar. Britskou zpěvačku ztvárnila Marisa Abela, která se objevila ve filmu Barbie. Role Fieldera-Civila se ujal herec ze seriálu Skins Jack O’Connell.
Amy Winehouse film Back to Black: 'Paparazzi and addiction are the villains' https://t.co/e2Bwi1JyZs
— BBC News (UK) (@BBCNews) April 8, 2024
Taylor-Johnson, která v roce 2009 režírovala také životopisný film o Johnu Lennonovi Nowhere Boy, se podle svých slov chtěla s Fielderem-Civilem před natáčením setkat, ale nepodařilo se jí to. Nakonec alespoň vyzpovídala další členy zpěvaččiny rodiny.
„Museli jsme pochopit, proč se do něj Amy zamilovala, takže nešlo o to vytvořit jednorozměrného padoucha,“ prohlásila. „Museli jsme se do něj zamilovat, abychom pochopili, proč o jejich lásce napsala jedno z nejlepších alb,“ pokračovala režisérka. „Co se týče Blakea, nebylo na mně, abych odsuzovala někoho, kdo byl očividně závislý, a dvojici, která měla tento intenzivní, i když toxický milostný vztah,“ dodala.
Životopisné drama má i své odpůrce
Filmová biografie o Winehouse se se všeobecným nadšením nesetkala. Podle některých je na ni příliš brzy po zpěvaččině smrti. Umělkyně zemřela na otravu alkoholem v roce 2011 v pouhých 27 letech.
Po zveřejnění traileru k filmu Back to Black si někteří uživatelé sociálních sítí stěžovali, že Abela nevypadá ani nezní dostatečně jako zesnulá zpěvačka. Podle Taylor-Johnson bylo nicméně důležité obsadit někoho, „kdo se nebude vydávat za Amy“.
„Viděli jsme řadu skvělých imitátorek a zájemkyň, které vypadaly nebo zněly jako ona. Ale Marisa přišla sama za sebe. Byla jediná, která se jí na konkurzu nesnažila nijak podobat, náušnicemi, očními linkami nebo čímkoli jiným,“ prohlásila.
Barbara Ellen pro The Guardian upozornila, že posláním životopisného filmu je zprostředkovat divákovi podstatu člověka, která přesahuje jeho talent. „Hudební životopisné filmy by měly přesvědčivě zobrazovat životy hvězd. Pokud si jen chcete poslechnout hity, pusťte si album,“ podotkla.
Nekonečný hon za senzací
Pronásledování Winehouse ze strany médií je jedním z hlavních témat filmu. Paparazzi v dramatu táboří před jejím domem a obtěžují ji na ulici. V jedné scéně Winehouse padá před lékárnou a fotografové se k ní sbíhají, aby získali co nejlepší záběr, aniž by jí pomohli vstát. Tyto události jsou sice zdramatizované, ale zacházení s hvězdou ze strany médií je dobře zdokumentované.
„Ani pořádná vrstva make-upu nedokáže zakrýt šokující stav pleti Amy Winehouse,“ stojí v jednom z článků z nejhoršího období její závislosti. Na stovkách paparazzi fotografií je zpěvačka také očividně rozrušená nebo ve špatném zdravotním stavu.
Na otázku, zda se společnost a média posunuly kupředu, Taylor-Johnson odpověděla nejednoznačně: „Měla jsem pocit, že jsme se možná posunuli tak daleko, že by se to teď už nestalo, ale zároveň mám dojem, že se to děje i teď.“
V Británii má snímek Back to Black premiéru 12. dubna, do českých kin se dostane v polovině května.