K nouzovému bezpečnostnímu opatření přistoupily supermarkety v Británii. Prudce se zde zvýšil počet krádeží. Podle nového nařízení proto nyní musí každý před odchodem naskenovat svou účtenku. Nakupující zuří. Informoval o tom webový portál Daily Mail.
Supermarkety Sainsbury’s v Anglii nově nainstalovaly bezpečnostní brány, ve kterých musí zákazníci naskenovat své účtenky, jinak neodejdou. Lidé kvůli tomu zuří, protože je to při nákupu zdržuje a obecně to považují za zbytečné. „K čemu musím skenovat účtenku, když samoobslužná kasa vám nedovolí nezaplatit?“ rozčiluje se na internetu jedna žena. Toto bezpečnostní opatření je možná zoufalou snahou supermarketu eliminovat krádeže. Statistiky ale mluví jasně. Ztráty jsou zřejmě tak velké, že řetězec je nucen proti zlodějům začít aktivně bojovat.
Shoppers slam @Sainsbury's new rule in UK stores – and say it's 'absolutely atrocious!'#Sainsbury's introduced a new rule at self-checkouts which has left shoppers furious with some saying the change is "insulting". pic.twitter.com/FaUURwlyB3
— NEWS-ONE (@NEWSONE14898745) December 21, 2022
Nově nainstalované bariéry nyní brání zákazníkům opustit obchody Sainsbury’s, dokud si neoskenují účtenky. Pokud zákazník odchází z obchodu s prázdnýma rukama, musí požádat ochranku Sainsbury’s, aby ho pustila ven. Systém je již zaveden v řadě prodejen v Anglii. Nakupující protestují proti tomu, aby „instalace blokád“ pokračovala ještě v dalších obchodech. Systém je totiž zaváděn do poboček po celé zemi.
Zvýšení počtu krádeží o 22 %
Řetězec se brání. Mluvčí Sainsbury’s se hájil v Daily Mail, že brány se používají jen v části samoobslužných pokladen. Informace o celkovém počtu bran, které již nainstaloval, však supermarket odmítl poskytnout. Mluvčí také uvedl, že „výstupní bariéry“ tvoří nutnou součást „řady bezpečnostních opatření“.
Rozhodnutí Sainsbury’s nainstalovat výstupní bariéry přichází v době, kdy se počet krádeží v obchodech oproti předchozímu roku prudce zvýšil ruku v ruce s krizí v Británii kvůli zvýšení životních nákladů. Počet krádeží v obchodech se v roce 2022 zvýšil o 22 % (průzkum k září 2022). Ukazují to podle deníku čísla Národního statistického úřadu. Lidé udeřili na britskou firmu s tím, že zábrany staví nevinné zákazníky do pozice „podezřelých z krádeže“. První vlna pobouření se zvedla už v prosinci, kdy si nakupující poprvé všimli změny.
Opatření i v Primarku
Systém je navíc zaváděn do dalších poboček po celé zemi, včetně Balhamu v jižním Londýně a Winnersh v Berkshire. Bariéry byly také rozmístěny v dalších velkých obchodech a supermarketech, včetně Aldi, Morrisons a Primark. Zákazníci opatření obchodu srovnávají s „vězeňskými praktikami“. Podle Daily Mail nakupující dokonce často buší vzteky do bran, protože například nemohou najít účtenku a nemohou tak odejít.