Obchodní asistenti, kteří nikdy nespí, moderátoři ovládající několik jazyků a reklamní tváře sociálních médií. S rychlým vývojem umělé inteligence přicházejí digitální lidé. Jaké výhody tito virtuální asistenti nabízejí, popsala v nové studii expertka z Iowy. Na její práci upozornil web Futurity.
Odborná asistentka v oblasti informačních systémů na Iowa State University Lingyao Yuan v posledních sedmi letech studovala vznik a vývoj takzvaných digitálních lidí, virtuálních asistentů vzhledem a komunikací stále nedokonale připomínajících skutečné lidi.
V nové studii vysvětlila jejich výhody pro firmy. Digitální lidé například dokážou pracovat čtyřiadvacet hodin každý týden bez únavy. Nikdy nepožádají o zvýšení platu, nezúčastní se stávky a vždy dodrží firemní politiku.
#AI with a #Human Face @HarvardBiz #DigitalHumans #Fashiontech #NWC @BetaMoroney @SpirosMargaris @drsharwood @efipm @GlenGilmore @HaroldSinnott @IanLJones98 @JBarbosaPR @mvollmer1 @Nicochan33 @richardturrin @PawlowskiMario @Khulood_Almani @chidambara09 https://t.co/EU0RSnbnOA
— Eveline Ruehlin (@enilev) February 19, 2023
Také jsou ideální ke sdílení citlivých informací se skutečnými lidmi. Yuan ve své práci odkazuje na jinou studii, která zjistila, že vojenští veteráni o svých psychických problémech mluvili ochotněji s digitálním asistentem než s lékařem.
Yuan ale varovala, že investice do digitálních lidí nemusejí být pro určité společnosti či služby správnou volbou. Kromě toho s jejich používáním souvisí i řada etických otázek. „Jak vidíme u ChatGPT, nové technologie mohou být disruptorem,“ řekla podle Futurity Yuan.
A pokračovala: „Společnosti musejí prodiskutovat potenciální dopady a nezamýšlené výsledky.“ Řekla, že chce být se svými kolegy součástí této diskuse. „Chceme poskytnout naše poznatky o budoucnosti směřování AI.“
Typy digitálních lidí
Expertka napsala se svým týmem článek publikovaný v Harvard Business Review, v němž čerpala z vlastního výzkumu i jiných studií a rozhovorů s generálními řediteli a zakladateli společností jako Pinscreen nebo EY, které digitální zaměstnance používají.
Nabízejí firmám návod, jak do této oblasti AI investovat a jaký typ digitálního zaměstnance zvolit. Zatímco virtuální agenti nabízejí služby jako chatboti, pouze vypadají jako lidé, virtuální asistenti pomáhají obdobně jako hlasoví asistenti Siri a Alexa.
Virtuální influenceři zase propagují na sociálních sítích značky a módní trendy s pomocí fotografií a videí. A virtuální společníci poskytují emocionální a empatickou podporu a s uživateli vytvářejí osobní vztahy.
„V současnosti jsou nejrozšířenější virtuální agenti, ale věříme v největší potenciál virtuálních společníků,“ řekla Yuan a dodala, že je nesmírně důležité zakomponovat i vizuální stránku věci, tedy realistické lidské tváře.
„Věřím, že základním klíčem k zacházení s umělou inteligencí jako s lidským ekvivalentem je vyvolat proces antropomorfismu,“ vysvětlila expertka. Digitální lidé však skutečnými lidmi s emocemi a empatií nejsou.