Mimořádně zajímavou podívanou nabídla nedělní Velká cena Japonska vozů formule 1. Závod narušilo počasí, kvůli dešti se neodjela celá porce kol, i tak ale Max Verstappen zvedl nad hlavu trofej pro šampiona letošní sezony. Po japonském podniku ale neutichají vášně ještě kvůli jedné věci. A to jeřábu na trati.
Psal se rok 2015, když tragicky zahynul jezdec formule 1 Jules Bianchi. Osudnou se mu stala srážka s jeřábem, který v prostoru mezi silnicí a bariérou odklízel vozidlo Adriana Sutila. Francouz následkům hrozivě vypadající nehody z Velké ceny Japonska v Suzuce, z jejíchž záběrů dodnes mrazí, podlehl.
Horko bylo na motoristické akci v Japonsku také letos. Zmiňovaný déšť zamíchal kartami Velké ceny a několik jezdců závod nedokončilo. Byl mezi nimi také Carlos Sainz z Ferrari, který měl karambol hned v prvním kole. FIA vyvěsila červené vlajky, poslala do míst, kde se nacházel havarovaný vůz, jeřáb. Jenomže než se stihli jezdci seřadit za safety carem, projížděli kolem. A to včetně Pierra Gaslyho.
The onboard video of Gasly passing the recovery vehicle is terrifying. Something needs to change. pic.twitter.com/ldwszWgG9K
— ESPN F1 (@ESPNF1) October 9, 2022
Ten o nehodě věděl, nemyslel však na to, že by měl jet o něco pomaleji. Kolem jeřábu prosvištěl velkou rychlostí, za což po závodě dokonce dostal několikasekundovou penalizaci. I tak se po dojezdu do cíle pořádně rozčiloval. „Julese jsme ztratili před osmi lety v podobných podmínkách s jeřábem na dráze ve štěrku,“ čílil se Gasly v rozhovoru pro Motorsport.com.
Žádné traktory, prosím
„Nechápu, jak o osm let později v podobných podmínkách můžeme vidět jeřáb a to ani ne na štěrku, ale na závodní trati. Není to uctivé vůči Julesovi, jeho rodině, jeho milovaným a nám všem. Byl to dramatický incident a myslím, že v ten den nám došlo, že v takových podmínkách nechceme vidět žádné traktory,“ doplnil. Je pravdou, že viditelnost tehdy nebyla nijak dobrá.

„Kdybych ztratil kontrolu nad autem podobným způsobem, jak ji ztratil Carlos o kolo dříve. Jel jsem 200 km/h, ale to není podstatné, i kdyby to bylo 100 km/h, tak kdybych ztratil kontrolu nad vozem a narazil do 12tunového jeřábu, byl bych teď mrtvý,“ doplnil francouzský jezdec.
Případem se bude ještě dodatečně zabývat FIA, která podle mnohých expertů v tomto případě také pochybila.