Video: Podle astronomů může v roce 2068 zasáhnout Zemi mohutný asteroid Apophis

Astronomové zjistili, že velký asteroid s názvem Apophis by měl v roce 2068 proletět extrémně blízko Země, případně by ji mohl zasáhnout v důsledku jevu nazývaného Jarkovského efekt. Jde o změnu dráhy malého přirozeného tělesa pohybujícího se sluneční soustavou v důsledku opožděného vyzařování fotonů z povrchu tělesa na jeho noční straně poté, co na denní straně byl povrch zahřátý Sluncem.

Síla působící v důsledku nerovnoměrného tepelného záření je zvláště důležitá pro asteroid Apophis, protože ovlivňuje pravděpodobnost dopadu na Zemi v roce 2068,“ uvedli astronomové. Před detekcí Jarkovského zrychlení se vědci domnívali, že jeho dopad na Zemi v roce 2068 je nemožný. Apophis je pozoruhodný tím, že se přiblíží k Zemi na mimořádně malou vzdálenost 13. dubna 2029.

Tehdy bude tento 300-metrový asteroid viditelný pouhým okem. Ukazuje se, že asteroid se vzdaluje od čistě gravitační dráhy asi o 170 metrů ročně, což je dost na to, aby byl ve hře i scénář jeho dopadu v roce 2068. V současnosti probíhají další pozorování na zpřesnění amplitudy Jarkovského efektu a jeho vlivu na oběžnou dráhu asteroidu.

Nejnovější

7 věcí, které byste měli vědět, než navštívíte Cusco, Peru

Nejstarší obydlené město Jižní Ameriky a hlavní město říše Inků. Cusco je vrcholem každého peruánského itineráře. Na co se připravit?

Dva litry vody denně jsou pro většinu lidí nadměrné množství, tvrdí studie

Doporučení vypít osm sklenic vody denně je pro většinu lidí pravděpodobně přehnané. Informoval o tom list the Guardian s odvoláním na studii, podle které může tato rada například v Británii vést k tomu, že se každý den vyplýtvá 20 milionů litrů pitné vody.

Obrovský had zaútočil v Austrálii na pětiletého chlapce. Stáhl ho do bazénu

Pětiletého australského chlapce napadla krajta, která byla asi třikrát větší než on. Kousla ho, sevřela a vtáhla do bazénu. Chlapec útok přežil.

Musíte číst