19.7 C
Czech
Úterý 25. června 2024

Video: Podle astronomů může v roce 2068 zasáhnout Zemi mohutný asteroid Apophis

Astronomové zjistili, že velký asteroid s názvem Apophis by měl v roce 2068 proletět extrémně blízko Země, případně by ji mohl zasáhnout v důsledku jevu nazývaného Jarkovského efekt. Jde o změnu dráhy malého přirozeného tělesa pohybujícího se sluneční soustavou v důsledku opožděného vyzařování fotonů z povrchu tělesa na jeho noční straně poté, co na denní straně byl povrch zahřátý Sluncem.

Síla působící v důsledku nerovnoměrného tepelného záření je zvláště důležitá pro asteroid Apophis, protože ovlivňuje pravděpodobnost dopadu na Zemi v roce 2068,“ uvedli astronomové. Před detekcí Jarkovského zrychlení se vědci domnívali, že jeho dopad na Zemi v roce 2068 je nemožný. Apophis je pozoruhodný tím, že se přiblíží k Zemi na mimořádně malou vzdálenost 13. dubna 2029.

Tehdy bude tento 300-metrový asteroid viditelný pouhým okem. Ukazuje se, že asteroid se vzdaluje od čistě gravitační dráhy asi o 170 metrů ročně, což je dost na to, aby byl ve hře i scénář jeho dopadu v roce 2068. V současnosti probíhají další pozorování na zpřesnění amplitudy Jarkovského efektu a jeho vlivu na oběžnou dráhu asteroidu.

Sledujte nás na sítích

Kontroverze kolem Kicku. Nabídka streamerce s rakovinou za méně? Kyedae reaguje

Streamerka Kyedae a platforma Kick jsou v centru pozornosti kvůli šokujícímu obvinění. Komunita streamerů nevěřícně kroutí hlavou nad zprávami, že Kick údajně nabídl Kyedae horší smlouvu kvůli její diagnóze rakoviny. Podobné situace vyvolávají vlnu nevole. Základna se bouří. Bude toto obvinění znamenat konec Kicku?

Mindy Kaling na své 45. narozeniny překvapila fanoušky: Oznámila narození třetího dítěte

Americká herečka Mindy Kaling je už trojnásobnou matkou. O šťastnou novinu se podělila v pondělí, kdy zároveň oslavila své 45. narozeniny. Na Instagramu napsala, že v únoru porodila holčičku jménem Anne.

Ženy promluvily, jak podle nich vypadá ideální chlap. Je tu 1 zásadní předpoklad

Vysoký, ramenatý, inteligentní, bohatý? Ženy zmiňují jiné nároky. Často docela skromné. Ačkoli pro některé i tak těžko splnitelné. Plus mají kliďasové, co se týká vzhledu, většinou mají přednost silnější muži.

Nové GLE. Luxusní obr, co uchvátí designem i praktičností

Mercedes-Benz GLE vtrhnul na automobilovou scénu a rozhodně má co nabídnout. Jeho impozantní design, nabité technologie a nadstandardní komfort z něj dělají jasného favorita pro ty, kteří požadují to nejlepší. I když cena atakuje více jak 2 miliony korun, za tuhle sumu dostaneme skutečné maximum. Lidé navíc ocení výkon. Ten je abnormální.

Nový model CFMoto 500SR. Ohromující design a nabitá výbava

Fotky a videa CFMoto 500SR naznačovaly spíše drsný motorkářský styl s hranatými prvky. Ale produkční verze, kterou vidíme v nejnovějších materiálech, je úplně jiná. CFMoto ukazuje, že chystá stroj, který pořádně zamíchá kartami na silnicích. 500SR nebude pro žádné začátečníky.

DOPORUČUJEME

Nová studie vysvětluje evoluční záhadu očí platýsů

Vědce již dlouho zajímá zvláštní anatomie platýsů, ryb, které mají obě oči umístěné na jedné straně hlavy. Tento jedinečný evoluční znak biologům dlouhá léta vrtal hlavou a kritici Charlese Darwina jej dokonce používali jako důkaz proti jeho evoluční teorii. Nedávná studie však objasnila, jak k této pozoruhodné adaptaci mohlo v průběhu generací dojít.

Satellity Starlink společnosti SpaceX představují potenciální hrozbu pro ozónovou vrstvu Země

Nedávná studie zveřejněná v časopise Geophysical Research Letters naznačuje, že satelity Starlink Elona Muska, které jsou součástí mega satelitní konstelace společnosti SpaceX, by mohly představovat hrozbu pro ochrannou ozonovou vrstvu Země. Výzkum naznačuje, že plynný oxid hlinitý, který tyto družice vypouštějí během deorbitace, by mohl vést k poškození ozonové vrstvy. Navzdory záměru, aby družice na konci své životnosti shořely v atmosféře, mohou mít přetrvávající oxidy hliníku dlouhodobé škodlivé účinky.

NASA vysvětluje falešný nouzový incident v živém vysílání Mezinárodní vesmírné stanice

NASA musela nedávno řešit situaci na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) poté, co byl v oficiálním živém vysílání omylem odvysílán falešný nouzový incident, který mezi diváky vyvolal zmatek a obavy. Incident, který simuloval člena posádky v nouzi, vedl ke spekulacím a znepokojení na platformách sociálních médií. Informoval o tom deník The Guardian.

Na obloze se objeví výrazná hvězdná událost, jakou lze spatřit jen jednou za život

Astronomové netrpělivě očekávají vzácnou nebeskou událost, k níž má dojít letos v létě, kdy se očekává exploze bílého trpaslíka v souhvězdí Corona Borealis. Tato událost, známá jako nova, způsobí silný záblesk světla viditelný pouhým okem ze Země. Vědci, včetně těch z NASA, se připravují na pozorování a studium tohoto jedinečného jevu, který by měl přinést cenné poznatky o životním cyklu hvězd.

SpaceX gratuluje Boeingu a ULA k prvnímu startu Starlineru s posádkou

Generální ředitel společnosti SpaceX Elon Musk a prezidentka Gwynne Shotwell blahopřáli koalici odpovědné za úspěšný start modulu Starliner společnosti Boeing. Start, který se uskutečnil ve středu, znamenal první misi kapsle s posádkou.

NEJNOVĚJŠÍ