3 C
Czech
Neděle 25. února 2024

Video: Podle astronomů může v roce 2068 zasáhnout Zemi mohutný asteroid Apophis

Astronomové zjistili, že velký asteroid s názvem Apophis by měl v roce 2068 proletět extrémně blízko Země, případně by ji mohl zasáhnout v důsledku jevu nazývaného Jarkovského efekt. Jde o změnu dráhy malého přirozeného tělesa pohybujícího se sluneční soustavou v důsledku opožděného vyzařování fotonů z povrchu tělesa na jeho noční straně poté, co na denní straně byl povrch zahřátý Sluncem.

Síla působící v důsledku nerovnoměrného tepelného záření je zvláště důležitá pro asteroid Apophis, protože ovlivňuje pravděpodobnost dopadu na Zemi v roce 2068,“ uvedli astronomové. Před detekcí Jarkovského zrychlení se vědci domnívali, že jeho dopad na Zemi v roce 2068 je nemožný. Apophis je pozoruhodný tím, že se přiblíží k Zemi na mimořádně malou vzdálenost 13. dubna 2029.

Tehdy bude tento 300-metrový asteroid viditelný pouhým okem. Ukazuje se, že asteroid se vzdaluje od čistě gravitační dráhy asi o 170 metrů ročně, což je dost na to, aby byl ve hře i scénář jeho dopadu v roce 2068. V současnosti probíhají další pozorování na zpřesnění amplitudy Jarkovského efektu a jeho vlivu na oběžnou dráhu asteroidu.

Sledujte nás na sítích

Přistávací modul Odysseus po historickém přistání spadl, akcie společnosti prudce klesají

Investoři společnosti Intuitive Machines Inc. zažívají od vypuštění lunárního modulu Odysseus období vzestupů a pádů. Vesmírné plavidlo, které 15. února vynesla do vesmíru raketa Falcon 9 společnosti SpaceX z Kennedyho vesmírného střediska NASA na Floridě, úspěšně vstoupilo na oběžnou dráhu Měsíce a přistálo, což způsobilo prudký růst akcií. Euforie však trvala krátce, protože akcie společnosti v pátek večer prudce klesly po zprávě, že se kosmická loď po přistání v oblasti jižního pólu Měsíce převrátila.

Po útocích slonů, kteří letos zabili už tři lidi, postaví Indie ochranné zdi

Indická federální vláda oznámila, že hodlá ve státě Kérala vybudovat ochranné zdi. Jejich cílem má být ochrana lidí před útoky volně žijících slonů, kteří letos zabili už nejméně tři osoby, což vedlo k nepokojům místních obyvatel. Informoval o tom zpravodajský server The Independent.

Muži ve výhodě. U žen mají šanci uspět s jednou jedinou fyzickou předností!

Svět je nespravedlivý. Dle psychologických rozborů si muži v otázkách namlouvání na rozdíl od žen vystačí s jedinou viditelnou fyzickou předností. Co že dámské protějšky nejvíce ocení?

Zpověď bývalé Spice Girl: Po rozvodu se musela přestěhovat zpět ke své matce

Bývalá Spice Girl Mel B otevřeně promluvila se svou cestou od velkolepého životního stylu popové hvězdy ke skromnější existenci. Stalo se tak po rozvodu s jejím bývalým manželem, filmovým producentem, Stephenem Belafonte. Zpěvačka, jejíž skutečné jméno je Melanie Brown, podala žádost o rozvod v březnu 2017 na základě obvinění ze zneužívání, které Belafonte důsledně popírá.

Astralis se opět nepodařilo kvalifikovat na major

Společnost Astralis si před evropskými RMR na kodaňském turnaji CS2 Major dělala velké naděje díky své hvězdné sestavě. Po vyřazení v kvalifikaci o poslední šanci však tato organizace přijde o třetí turnaj sponzorovaný společností Valve v řadě.

DOPORUČUJEME

Vědci se přiblížili k rozluštění záhady antihmoty

Vědci učinili významný průlom ve studiu antihmoty, když úspěšně zmrazili atomy pozitronia pomocí laserů. Tato nepolapitelná látka, která obvykle existuje pouze 142 miliardtin sekundy, by mohla způsobit revoluci ve fyzice, léčbě rakoviny a možná i v cestování vesmírem.

Evropská družice záhadně zmizela, panuje podezření, že se vrátila do zemské atmosféry

Družice pro dálkový průzkum Země ERS-2, která měla podle očekávání ztroskotat a shořet v atmosféře, záhadně zmizela a její současná poloha zůstává nejistá. Evropská kosmická agentura (ESA) nedávno monitorovala nestabilní oběžnou dráhu této družice, avšak ztratila nad ní kontrolu, což vedlo k předpokládanému „přirozenému“ návratu do atmosféry.

Dnes se očekává návrat evropského satelitu ERS-2, starého několik desetiletí, do zemské atmosféry

Po téměř třiceti letech na oběžné dráze by dnes měla evropská družice ERS-2 nekontrolovaně vstoupit do zemské atmosféry. Tato družice, která byla vypuštěna v roce 1995 a která způsobila převrat v našem chápání klimatické krize, se při vstupu do atmosféry pravděpodobně rozpadne na kusy, z nichž většina shoří.

Vědci objevili nejjasnější známý objekt ve vesmíru, je 17 miliardkrát větší než Slunce

Výzkumníci z Australské národní univerzity učinili přelomový objev – narazili na nejjasnější známý objekt ve vesmíru, masivní kvazar. Tento objekt byl odhalen během studia nejrychleji rostoucí černé díry, jaká byla kdy pozorována.

Vědci navrhli nový biologický model klasifikace Parkinsonovy choroby

Podle studie zveřejněné v časopise The Lancet Neurology navrhl tým vědců nový biologický model pro klasifikaci Parkinsonovy choroby. Vědci tvrdí, že mnohostranná povaha Parkinsonovy choroby, ovlivněná genetikou a faktory prostředí, vyžaduje nový přístup k její klasifikaci, který by se posunul od klinické diagnózy k modelu založenému na biologii.

NEJNOVĚJŠÍ

Po útocích slonů, kteří letos zabili už tři lidi, postaví Indie ochranné zdi

Muži ve výhodě. U žen mají šanci uspět s jednou jedinou fyzickou předností!

Zpověď bývalé Spice Girl: Po rozvodu se musela přestěhovat zpět ke své matce