Jedním z hlavních důvodů, proč mnoho automobilových nadšenců stále odmítá elektromobily, je jejich „bezmocná“ povaha. Chybí jim zvuk a charakter spalovacího motoru i pocit z řazení převodovky. Automobilky se proto snaží najít způsob, jak tuto mezeru zaplnit – a dokonce i Porsche zvažuje, že sáhne po řešení, které zní možná absurdně, ale výsledek by mohl být ohromující.
Není to sice konec světa, ale i u Porsche si uvědomili, že určité napětí a „tření“ k jízdnímu zážitku prostě patří. Proto vznikl speciální elektrický prototyp vybavený pádly pod volantem, umělým zvukem motoru a simulací převodových stupňů.
Elektrická síla, která umí probudit city
Koncept testoval už v březnu Sascha Niesen, vedoucí flotily prototypů Porsche. „Bylo mi z toho úplně špatně, protože je to umělé, falešné a zcela proti filozofii elektromobilů,“ přiznal pro magazín Motor1. „Ale nakonec se mi to líbilo,“ dodal.
Pro generování zvuku si Porsche vypůjčilo nahrávky osmiválce z modelu Cayenne, které inženýři následně upravili tak, aby odpovídaly charakteristice elektrického pohonu. „Naši technici to nastavili tak, že vůz opravdu působí jako klasický automat s měničem. Nepoznal jsem rozdíl,“ řekl Niesen.
Průkopník falešné techniky
Nejznámějším elektromobilem s falešným řazením je dnes Hyundai Ioniq 5 N. Na první pohled pouhý trik, ale technologie si vysloužila označení „game changer“. Podobný efekt by se mohl opakovat i u Porsche, které sice nebude první, ale chce celkový dojem posunout na zcela novou úroveň. Přesně tak, jak to Porsche umí.
Podle Niesena zatím nejde o finální rozhodnutí, ale automobilka tuto možnost zvažuje. Znamenalo by to ovšem nové hardwarové prvky, například v připravovaném elektrickém Cayenne, který zatím pádla pod volantem nemá. Přidat je by ale nebylo nijak složité.
Samozřejmě, z technického hlediska nedává simulace převodů u elektromobilu příliš smysl. Ale Hyundai už dokázal, že to fungovat může. A když i Ferrari pracuje na podobném systému pro svůj první elektromobil, není překvapivé, že Porsche mění názor a snaží se držet krok s dobou. Před zákazníky si ale musí zachovat tvář. To už bude ovšem úkol pro marketingové oddělení.
Verdikt
Faktem je, že zákazníci – zejména ti zapálení řidiči – chtějí za volantem cítit emoce. A v éře elektromobility to bude vyžadovat i pár fíglů, které doposud mnoho lidí odsuzovalo.