Skotsko podle zprávy organizace Transform Scotland a Stuck in Traffic nesplní svůj cíl vyřadit většinu dieselových autobusů z veřejné dopravy do příštího roku. Do konce roku 2023 má hromadnou dopravu tvořit jen 16 procent autobusů s udržitelným pohonem. Informovala o tom stanice BBC News a server Aberdeen Live.
Transform Scotland, alienace pro udržitelnou dopravu složená z více než 60 členských skupin, zveřejnila podle BBC News zprávu, podle níž Skotsko nesplní své cíle do konce roku 2023 vyřadit většinu dieselových autobusů.
Podle Transform Scotland Skotsko docílí pouze 16 procent autobusů s elektrických či vodíkovým pohonem. Organizace analyzovala desítku cílů v dopravě a udržitelnosti. Uvedla, že některé závazky byly na dobré cestě, pokrok v jiných oblastech se ovšem zastavil.
Scotland to miss target on ditching most diesel buses https://t.co/v4rBSeASg7
— BBC News (World) (@BBCWorld) September 5, 2022
Vláda Skotska se k odstranění většiny dieselových autobusů rozhodla už v roce 2021. Podle nařízení mělo být do konce roku 2023 odstraněno celkem 1850 z celkového počtu 3700 licencovaných dieselových autobusů. Tyto autobusy mají nahradit autobusy s nulovými emisemi.
Zpráva organizace Stuck in Traffic pak uvádí, že ve Skotsku jezdí asi 280 autobusů s nulovými emisemi. Na dalších 325 přidělila vláda finanční prostředky.
Při dosavadní rychlosti tohoto procesu skotská vláda dekarbonizuje do konce roku 2023 více než 600 autobusů, tedy 16 procent.
Obrovské zklamání
Ve zprávě Transform Scotland stojí, že žádného pokroku nedosáhla vláda ani v závazku spravedlivého jízdného v případě vlaků.
Pokrok je také příliš pomalý v případě bezplatného cestování osob mladších 22 let, omezení automobilové dopravy, nízkoemisních trajektů, dekarbonizace železničních služeb do roku 2035 a investic do infrastruktury s prioritou autobusů.
Skotsko si naopak vedlo ve zvýšení rozpočtu na aktivní cestování a v postupném vyřazování vozidel se spalovacím motorem.
Autorka zprávy Marie Ferdelman podle serveru Aberdeen Live řekla, že nedodržení cíle dekarbonizace autobusů by bylo obrovským zklamáním. „Skotská vláda by měla být posouzena podle toho, zda dokáže splnit to, co slíbila, a v tomto případě tak nebude schopna,“ řekla Ferdelman.
„Klimatická nouze a krize životních nákladů vyžadují naléhavá opatření a další odklady a předstírání při plnění závazků udržitelné dopravy nepřichází v úvahu,“ řekla Scotland.