13.3 C
Czech
Pondělí 29. dubna 2024

Airbus předběhl Boeing a zavádí automatické tankování ve vzduchu

V roce 2020 provedl zkušební letoun Airbus MRTT vůbec první na světě plně automatické doplňování paliva během zkušebního letu nad Atlantským oceánem, když doplnil palivo letounu F-16 portugalského letectva. Mezitím se technologie posunuly a první automatická tankování jsou oficiálně schválena.

Letoun A330 MRTT se tak stal prvním tankerem na světě certifikovaným pro automatický provoz doplňování paliva ve vzduchu za denního světla s letouny F-16. Společnost Airbus před pár týdny oznámila úspěšné dokončení testovací kampaně s letounem Airbus A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) a stíhačkou F-15 Vzdušných sil Singapurské republiky (RSAF) před jeho certifikací v první polovině roku 2024.

Testy probíhaly během tří týdnů na začátku podzimu. Zahrnovaly více než 500 automatizovaných testovacích kontaktů s palivem i bez, a to s celou flotilou letounů, včetně typu F-15. „Díky společnému úsilí Airbusu a zapojených letectev se letoun A330 MRTT stal budoucností doplňování paliva ve vzduchu,“ uvedl ve veřejné zprávě Jean-Brice Dumont, vedoucí oddělení vojenských leteckých systémů společnosti Airbus Defence and Space.

„Tento nový milník umožní RSAF stát se prvním vojenským letectvem na světě, které bude mít možnost automatického doplňování paliva u všech svých letounů. Což je schopnost, která může být rozšířena i na letouny jiných zemí.“

Urychlení a přesnost především

Letové zkoušky s letounem F-15SG byly provedeny v Singapuru pod dohledem španělského certifikačního orgánu s názvem INTA (Národní institut pro leteckou a kosmickou techniku). Pokrývaly celou letovou obálku za různých povětrnostních podmínek. Zkušební kampaň zahrnovala také systém A3R a zapojily se do ní i letouny F-16. Cílem bylo nacvičit s automatizovaným systémem noční tankování paliva.

Výhodou celého systému je snížení pracovní zátěže operátora. Zejména té, kdy se používá ráhno, pevná teleskopická trubka, kterou operátor manévruje pomocí řídicí páky. Na rozdíl od systému hadice s košem tento systém eliminuje nutnost pilota směrovat letadlo přesně do tankovacího koše. Jakmile v novém systému letadlo dosáhne polohy pro doplňování paliva, operátor pohybuje ráhnem, aby zasunul hadici do otvoru pro přívod paliva. Tento systém je standardem používaným americkým letectvem a vyžadovaným pro letouny, které jsou vybaveny příslušným tankovacím systémem (F-16, F-15 nebo F-35).

Na rozdíl od systému hadice s košem je úsilí při tankování s ráhnem vždy na operátorovi. U předchozí generací tankerů, jako byly americké KC-135 a KC-10, musel „boomer“, jak se operátorovi přezdívá, ovládat ráhno. A to vleže uvnitř stanoviště operátora umístěného v zadní části letounu. Sledoval přitom tankovaný letoun zadním pozorovacím okénkem. Modernější tankery, jako je KC-767 a problematický KC-46, používají dálkově ovládanou stanici operátora umístěnou za pilotní kabinou. Odtud boomer pohybuje ráhnem pomocí joysticku a sleduje obraz z řady kamer umístěných na trupu tankeru. Děje se tak na displeji před operátorovýma očima. Pokročilý kamerový systém totiž odesílá stereoskopický obraz s vysokým rozlišením do operátorova přilbového displeje.

Speciální software

Zajímavý je přitom způsob fungování automatického tankování. Jakmile je systém aktivován, je to samotný software a čidla, která řídí proces a udržují přesnou pozici tankovacího systému vůči tankovanému letounu. A to s přesností několika centimetrů. Správné vyrovnání a stabilita letounu jsou kontrolovány v reálném čase (viz. obrázek). Je tak dodržena bezpečná vzdálenost mezi ráhnem. Zároveň je tak určen optimální okamžik pro spojení s tankovaným letounem. Po zapojení je zahájeno přečerpávání paliva, po dokončení a vydání povelu k odpojení se ráhno od tankovaného letadla vzdálí zasunutím teleskopické hadice a odsunutím ráhna. Je tak dodržena bezpečná oddělovací vzdálenost a riziko případné havárie sníženo na minimum.

Každopádně se dá říci, že se současným systémem automatického tankování má Airbus před svou americkou konkurencí náskok.

Sledujte nás na sítích

Beztlačítkový iPhone 16: Špatný nápad, nebo budoucnost designu chytrých telefonů?

V kuloárech se opět objevily spekulace, že Apple plánuje odstranit fyzická tlačítka z chystaného iPhonu 16. Tato fáma přetrvává již několik let. Navzdory potenciálním výhodám designu bez tlačítek, jako je elegantnější vzhled a menší riziko mechanických závad, se mnozí domnívají, že negativa převažují nad pozitivy.

Obyvatelé se začínají probírat troskami po tornádu, které zasáhlo části Nebrasky a Iowy

Občané Omahy a okolních oblastí ve státě Nebraska a sousední Iowě začali v sobotu procházet sutinami, které zanechalo několik tornád. Tyto ničivé vichřice, které se přehnaly regionem v pátek, zničily stovky domovů a způsobily rozsáhlé škody na infrastruktuře, ale naštěstí si nevyžádaly žádné lidské životy.

Renault 5 pro rok 2024. Elektrická síla v městských uličkách 

Pro ty, kteří se v automobilovém světě už nějaký čas pohybují, není název Renault 5 zcela neznámý. Nyní vůz zažívá velkolepý comeback. Rozdíl mezi historickou podobou a novým modelem najdeme pod kapotou. Zatímco klasika jezdila na benzín, Renault 5 2024 bude jezdit na elektřinu. Renault tak obohacuje svou divizi vozů určenou do městského prostředí. 

Zastřelila jsem svého psa a kozla, šokuje možná budoucí Trumpova viceprezidentka v kontroverzních pamětech

Jedna z potenciálních kandidátek na viceprezidentku Donalda Trumpa čelí kritice za to, že ve svých pamětech uvedla příběh o tom, jak zabila svého psa.

Pozdní vítězný gól Chelsea byl po kontroverzním rozhodnutí zamítnut, naděje Spurs na Ligu mistrů ožila

Manažer Chelsea Mauricio Pochettino a jeho tým zůstali frustrovaní poté, co rozhodnutí videoasistenta rozhodčího (VAR) vyloučilo pozdní gól Axela Disasiho v zápase proti Aston Ville 28. dubna. Gól nebyl uznán kvůli údajnému strčení Benoita Badiashileho do Diega Carlose.

DOPORUČUJEME

Japonská sonda SLIM má větší výdrž, než se čekalo, přežila i třetí lunární noc

Japonská sonda SLIM, která v druhé polovině ledna přistála na Měsíci, stále funguje. Přečkala již třetí lunární noc, ačkoli nebyla navržena tak, aby noční teploty na Měsíci sahající až k minus 130 stupňům Celsia snesla, uvedla dnes japonská vesmírná agentura JAXA.

Proběhl první známý testovací souboj mezi AI a lidským pilotem

V Kalifornii se odehrál první známý vzdušný souboj mezi lidským pilotem a stíhačkou řízenou umělou inteligencí, oznámila americká armáda. Tento průlomový test se uskutečnil na základně Edwards Air Force Base, kde dva stíhací letouny F-16 dosahovaly rychlostí přes 1900 kilometrů v hodině a během boje se přiblížily na vzdálenost 600 metrů.

Umělá inteligence umí snížit své schopnosti kvůli roli, zjistili vědci z Česka

Tým jazykovědců a studentů v čele s Jiřím Miličkou z Univerzity Karlovy v Praze a Annou Marklovou z berlínské Humboldtovy univerzity zjistil, že umělá inteligence může snížit vlastní schopnosti, aby lépe odpovídala roli, ve které má vystupovat. Čeští experti a jejich slovenský kolega studii, ve které simulovali dětské reakce a která vyvolala v zahraničních médiích značný ohlas, zveřejnili v odborném magazínu PLOS One. Za výzkumem, jak psycholingvistka Marklová řekla ČTK, stál nápad zjistit, co vlastně velké jazykové modely dokážou.

Korálové útesy po celém světě podle vědců blednou kvůli oteplování

Korálové útesy po celém světě zažívají další vlnu blednutí kvůli oteplování oceánů způsobenému klimatickými změnami, jejichž původcem je lidstvo. S odvoláním na americký Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA) o tom informovala agentura AP.

Soul investuje v přepočtu 155 mld. Kč do AI, chce si udržet náskok v čipech

Jižní Korea do roku 2027 investuje 9,4 bilionů wonů (155 miliard Kč) do umělé inteligence ve snaze o udržení vedoucího postavení na světovém trhu špičkových polovodičových čipů. Informoval o tom dnes podle agentury Reuters jihokorejský prezident Jun Sok-jol. Jižní Korea se snaží držet krok se zeměmi, jako jsou Spojené státy, Čína a Japonsko, které také masivně politicky a finančně podporují posilování dodavatelských řetězců polovodičů na svém území.

NEJNOVĚJŠÍ

Beztlačítkový iPhone 16: Špatný nápad, nebo budoucnost designu chytrých telefonů?

V kuloárech se opět objevily spekulace, že Apple plánuje odstranit fyzická tlačítka z chystaného iPhonu 16. Tato fáma přetrvává již několik let. Navzdory potenciálním výhodám designu bez tlačítek, jako je elegantnější vzhled a menší riziko mechanických závad, se mnozí domnívají, že negativa převažují nad pozitivy.

Obyvatelé se začínají probírat troskami po tornádu, které zasáhlo části Nebrasky a Iowy

Občané Omahy a okolních oblastí ve státě Nebraska a sousední Iowě začali v sobotu procházet sutinami, které zanechalo několik tornád. Tyto ničivé vichřice, které se přehnaly regionem v pátek, zničily stovky domovů a způsobily rozsáhlé škody na infrastruktuře, ale naštěstí si nevyžádaly žádné lidské životy.

Renault 5 pro rok 2024. Elektrická síla v městských uličkách 

Pro ty, kteří se v automobilovém světě už nějaký čas pohybují, není název Renault 5 zcela neznámý. Nyní vůz zažívá velkolepý comeback. Rozdíl mezi historickou podobou a novým modelem najdeme pod kapotou. Zatímco klasika jezdila na benzín, Renault 5 2024 bude jezdit na elektřinu. Renault tak obohacuje svou divizi vozů určenou do městského prostředí. 

Zastřelila jsem svého psa a kozla, šokuje možná budoucí Trumpova viceprezidentka v kontroverzních pamětech

Jedna z potenciálních kandidátek na viceprezidentku Donalda Trumpa čelí kritice za to, že ve svých pamětech uvedla příběh o tom, jak zabila svého psa.

Pozdní vítězný gól Chelsea byl po kontroverzním rozhodnutí zamítnut, naděje Spurs na Ligu mistrů ožila

Manažer Chelsea Mauricio Pochettino a jeho tým zůstali frustrovaní poté, co rozhodnutí videoasistenta rozhodčího (VAR) vyloučilo pozdní gól Axela Disasiho v zápase proti Aston Ville 28. dubna. Gól nebyl uznán kvůli údajnému strčení Benoita Badiashileho do Diega Carlose.