20.2 C
Czech
Neděle 28. dubna 2024

Americké námořnictvo se vrací k dieselovým ponorkám

Americké námořnictvo předložilo před nedávnem Kongresu utajovaný plán stavby lodí. Hlásí se v něm k flotile o 381 lodích, nepočítaje v to plavidla bez posádky, kterých chce mít zhruba 150. To je více než 299 lodí, které jsou v provozu dnes. O 26 jednotek by to pak překročilo počet 355, stanovený americkými zákony.

To je pro americkou obrannou strategii dobrá zpráva. Nebo je to dobrá zpráva za předpokladu, že loděnice zvládnou dodatečnou zátěž. A za předpokladu, že Kongres vybere od daňových poplatníků dostatek peněz na výstavbu, provoz a údržbu takové flotily. Zda to však američtí zákonodárci dotáhnou do konce, zůstává otázkou. Koneckonců je to už sedm let, co uložili mandát na 355 lodí. Přesto se počet lodí pohybuje přibližně tam, kde byl v roce 2016. A to v době, kdy čínské loděnice rychle vyrábějí nové hladinové lodě na cestě k cílovému stavu 500 lodí.

O problémech s údržbou ponorek se v americkém tisku hodně píše. Velení námořnictva stanovilo cílové procento útočných ponorek s jaderným pohonem, které jsou v údržbě a generální opravě, na 20 procent flotily. Ta v současnosti čítá 49 kusů. V současné době je však v nečinnosti téměř 40 procent flotily útočných ponorek. Patří sem například USS Connecticut, jedna z nejvíce kritizovaných ponorek třídy Seawolf. Dále například USS Boise třídy Los Angeles, která je odstavena od roku 2015. Na pokrytí amerických podmořských závazků na světových oceánech tak zbývá pouhých 31 lodí.

Šance pro podmořské drony?

Námořnictvo přitom právě v této době zveřejnilo první snímky svého mimořádně velkého bezpilotního podvodního plavidla Orca na moři. Zpočátku bude Orca sloužit jako minonosný člun, zatímco výrobci obranných zařízení a námořnictvo budou pracovat na přidání nových typů misí do jejího operačního repertoáru. Orca představuje slibnou technologii, protože americké námořnictvo se snaží naplnit svůj plán rozptýlit bojovou sílu mezi mnohem početnější flotilu, místo aby ji soustředilo do několika velkých, drahých a víceúčelových jednotek.

Potopení křižníku s řízenými střelami nebo torpédoborce snižuje významnou část celkové bojové síly flotily, a to hned v několika typech operací: protiponorkovém, protizemním a protileteckém boji spolu s obranou proti balistickým střelám. Naproti tomu rozptýlení palebné síly, senzorů a funkcí velení a řízení zvyšuje odolnost. Flotila bojuje dál i přes ztrátu jednotlivých jednotek.

Vzhledem k těmto zprávám se ve Spojených státech začíná po letech znovu pokukovat po možnosti pořízení útočných ponorek s konvenčním pohonem. Početní stavy flotily stagnují, podle loňského plánu stavby lodí je třeba nejméně 17 dalších podmořských útočných člunů a nikdo už ani nepředstírá, že pětadvacetimetrová Orca, ať už je jakkoli schopná, může nahradit ponorku s posádkou o výtlaku tisíce tun.

Návrat k dieselu?

Koncepce amerického námořnictva, námořní pěchoty a společné koncepce budoucí námořní války počítají s využitím flotily v součinnosti s pozemními a leteckými silami, aby agresorovi znemožnily přístup do životně důležitých vod a na oblohu. Především do oblastí kolem ostrovů, tvořících první asijský ostrovní řetězec, od Filipín po ostrov Sachalin.

Ponorky přitom tvoří hlavní část tohoto plánu. Pokud totiž uzavřete první ostrovní řetězec, uzavřete námořnictvo a letectvo čínské armády, nemluvě o čínském obchodním loďstvu, v blízkých mořích a zmenšíte jim manévrovací prostor. Hlídková služba je činnost poměrně statická, což je úkol vhodný pro dieselové ponorky. A ponorkové služby provozované například japonskými námořními silami sebeobrany a námořnictvem Korejské republiky, které se spoléhají právě na ponorky s dieselelektrickým pohonem, v tom již dlouho vynikají. Americké námořnictvo by mohlo následovat jejich příkladu. Existují osvědčené konstrukce a také konstruktéři. Například japonské ponorky třídy Soryu a Taigei jsou považovány za nejlepší velké konvenční útočné čluny na světě. Francie staví konvenční variantu jaderných ponorek Barracuda, jsou tu španělské loděnice Navatia nebo německý Kiel se svým projektem 212CD. Možností na výběr je mnoho. A jestliže je americký lodní sektor pod velkým tlakem, má smysl obrátit se na velké lodní stavitele mezi dlouholetými a loajálními spojenci.

Konvenční ponorky jsou levné

Čína je dnes největším světovým výrobcem lodí. Nicméně dalšími dvěma největšími výrobci jsou Japonsko a Jižní Korea. Společně dokonce předstihují čínskou kapacitu stavby lodí. Lze si tak představit, že například společnost Mitsubishi Heavy Industries, která vyrobila ponorku Soryu a vyrábí typ Taigei, by byla vstřícná myšlence položit kýly pro americké námořnictvo. Stavba by mohla probíhat buď v japonských loděnicích, nebo na základě nějaké dohody o jejich výrobě v Severní Americe. A totéž platí i pro ostatní úspěšné západní konstrukce dieselelektrických ponorek.

Konkrétně japonský parlament vyčlenil 602,3 milionu dolarů na nejnovější kopii člunů JMSDF třídy Taigei. Ty jsou vybaveny lithium-iontovými bateriemi pro zvýšení jejich výdrže na místě. Další série ponorek třídy Virginia přitom stojí americké námořnictvo 3,45 miliardy dolarů na jednotku. Výhoda dieselu v ceně je zjevná. Vyrovnání současného amerického deficitu sedmnácti ponorek by tak americké daňové poplatníky přišlo na 10,24 miliardy dolarů. Naproti tomu 17 ponorek Virginia by stálo 58,65 miliardy dolarů. Je zde také hledisko politické – AUKUS.

V rámci americko-britsko-australského jihoasijského spojenectví Spojené státy údajně poskytnou Královskému australskému námořnictvu tři až pět jaderných ponorek třídy Virginia. Ty by australskému námořnictvu pomohly do doby, než se australským loďařům podaří vybudovat infrastrukturu a nashromáždit odborné znalosti pro stavbu vlastního typu. Pokud má americký loďařský průmysl potíže udržet současnou americkou ponorkovou flotilu, natož ji rozšířit a dodávat Austrálii jaderné ponorky, má smysl obrátit se na jiné subjekty, které by americké podmořské službě pomohly s počtem lodí. Tím by se naplnily potřeby námořnictva a zároveň by Amerika zachovala důvěru ve svého pravděpodobně nejbližšího spojence.

Politické hledisko

A konečně, nákup konkrétně japonských lodí by znovu posílil americko-japonské spojenectví. Vyslal by tím silný odstrašující signál vůdcům čínské komunistické strany. Pokud by americké námořnictvo trvale předsunulo svůj kontingent konvenčních ponorek do západního Pacifiku, byly by lodě umístěny v blízkosti potenciálních bojišť podél výše zmíněného prvního asijského ostrovního řetězce a také v loděnicích schopných provádět jejich údržbu a obnovu. A pokud by Washington souhlasil s umístěním amerických ponorek pod velení skutečně kombinované americko-japonské flotily a dal Tokiu možnost rozhodovat o jejich činnosti, bylo by Číně a Japonsku jasné, že Spojené státy mají zájem na společné obraně.

A žádná bombastická prohlášení Pekingu nebo zastrašování ze strany čínské lidové armády by alianci nerozvolnila ani nezrušila. Američtí námořníci budou v ohrožení, a proto budou americké ozbrojené síly na místě, až dojde k bitvě, například o Tchaj-wan. S tímto vědomím a zastrašeni nepříznivými geostrategickými okolnostmi by představitelé komunistické Číny měli upustit od očekávané agrese.

Sledujte nás na sítích

Beztlačítkový iPhone 16: Špatný nápad, nebo budoucnost designu chytrých telefonů?

V kuloárech se opět objevily spekulace, že Apple plánuje odstranit fyzická tlačítka z chystaného iPhonu 16. Tato fáma přetrvává již několik let. Navzdory potenciálním výhodám designu bez tlačítek, jako je elegantnější vzhled a menší riziko mechanických závad, se mnozí domnívají, že negativa převažují nad pozitivy.

Obyvatelé se začínají probírat troskami po tornádu, které zasáhlo části Nebrasky a Iowy

Občané Omahy a okolních oblastí ve státě Nebraska a sousední Iowě začali v sobotu procházet sutinami, které zanechalo několik tornád. Tyto ničivé vichřice, které se přehnaly regionem v pátek, zničily stovky domovů a způsobily rozsáhlé škody na infrastruktuře, ale naštěstí si nevyžádaly žádné lidské životy.

Renault 5 pro rok 2024. Elektrická síla v městských uličkách 

Pro ty, kteří se v automobilovém světě už nějaký čas pohybují, není název Renault 5 zcela neznámý. Nyní vůz zažívá velkolepý comeback. Rozdíl mezi historickou podobou a novým modelem najdeme pod kapotou. Zatímco klasika jezdila na benzín, Renault 5 2024 bude jezdit na elektřinu. Renault tak obohacuje svou divizi vozů určenou do městského prostředí. 

Zastřelila jsem svého psa a kozla, šokuje možná budoucí Trumpova viceprezidentka v kontroverzních pamětech

Jedna z potenciálních kandidátek na viceprezidentku Donalda Trumpa čelí kritice za to, že ve svých pamětech uvedla příběh o tom, jak zabila svého psa.

Pozdní vítězný gól Chelsea byl po kontroverzním rozhodnutí zamítnut, naděje Spurs na Ligu mistrů ožila

Manažer Chelsea Mauricio Pochettino a jeho tým zůstali frustrovaní poté, co rozhodnutí videoasistenta rozhodčího (VAR) vyloučilo pozdní gól Axela Disasiho v zápase proti Aston Ville 28. dubna. Gól nebyl uznán kvůli údajnému strčení Benoita Badiashileho do Diega Carlose.

DOPORUČUJEME

Japonská sonda SLIM má větší výdrž, než se čekalo, přežila i třetí lunární noc

Japonská sonda SLIM, která v druhé polovině ledna přistála na Měsíci, stále funguje. Přečkala již třetí lunární noc, ačkoli nebyla navržena tak, aby noční teploty na Měsíci sahající až k minus 130 stupňům Celsia snesla, uvedla dnes japonská vesmírná agentura JAXA.

Proběhl první známý testovací souboj mezi AI a lidským pilotem

V Kalifornii se odehrál první známý vzdušný souboj mezi lidským pilotem a stíhačkou řízenou umělou inteligencí, oznámila americká armáda. Tento průlomový test se uskutečnil na základně Edwards Air Force Base, kde dva stíhací letouny F-16 dosahovaly rychlostí přes 1900 kilometrů v hodině a během boje se přiblížily na vzdálenost 600 metrů.

Umělá inteligence umí snížit své schopnosti kvůli roli, zjistili vědci z Česka

Tým jazykovědců a studentů v čele s Jiřím Miličkou z Univerzity Karlovy v Praze a Annou Marklovou z berlínské Humboldtovy univerzity zjistil, že umělá inteligence může snížit vlastní schopnosti, aby lépe odpovídala roli, ve které má vystupovat. Čeští experti a jejich slovenský kolega studii, ve které simulovali dětské reakce a která vyvolala v zahraničních médiích značný ohlas, zveřejnili v odborném magazínu PLOS One. Za výzkumem, jak psycholingvistka Marklová řekla ČTK, stál nápad zjistit, co vlastně velké jazykové modely dokážou.

Korálové útesy po celém světě podle vědců blednou kvůli oteplování

Korálové útesy po celém světě zažívají další vlnu blednutí kvůli oteplování oceánů způsobenému klimatickými změnami, jejichž původcem je lidstvo. S odvoláním na americký Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA) o tom informovala agentura AP.

Soul investuje v přepočtu 155 mld. Kč do AI, chce si udržet náskok v čipech

Jižní Korea do roku 2027 investuje 9,4 bilionů wonů (155 miliard Kč) do umělé inteligence ve snaze o udržení vedoucího postavení na světovém trhu špičkových polovodičových čipů. Informoval o tom dnes podle agentury Reuters jihokorejský prezident Jun Sok-jol. Jižní Korea se snaží držet krok se zeměmi, jako jsou Spojené státy, Čína a Japonsko, které také masivně politicky a finančně podporují posilování dodavatelských řetězců polovodičů na svém území.

NEJNOVĚJŠÍ

Beztlačítkový iPhone 16: Špatný nápad, nebo budoucnost designu chytrých telefonů?

V kuloárech se opět objevily spekulace, že Apple plánuje odstranit fyzická tlačítka z chystaného iPhonu 16. Tato fáma přetrvává již několik let. Navzdory potenciálním výhodám designu bez tlačítek, jako je elegantnější vzhled a menší riziko mechanických závad, se mnozí domnívají, že negativa převažují nad pozitivy.

Obyvatelé se začínají probírat troskami po tornádu, které zasáhlo části Nebrasky a Iowy

Občané Omahy a okolních oblastí ve státě Nebraska a sousední Iowě začali v sobotu procházet sutinami, které zanechalo několik tornád. Tyto ničivé vichřice, které se přehnaly regionem v pátek, zničily stovky domovů a způsobily rozsáhlé škody na infrastruktuře, ale naštěstí si nevyžádaly žádné lidské životy.

Renault 5 pro rok 2024. Elektrická síla v městských uličkách 

Pro ty, kteří se v automobilovém světě už nějaký čas pohybují, není název Renault 5 zcela neznámý. Nyní vůz zažívá velkolepý comeback. Rozdíl mezi historickou podobou a novým modelem najdeme pod kapotou. Zatímco klasika jezdila na benzín, Renault 5 2024 bude jezdit na elektřinu. Renault tak obohacuje svou divizi vozů určenou do městského prostředí. 

Zastřelila jsem svého psa a kozla, šokuje možná budoucí Trumpova viceprezidentka v kontroverzních pamětech

Jedna z potenciálních kandidátek na viceprezidentku Donalda Trumpa čelí kritice za to, že ve svých pamětech uvedla příběh o tom, jak zabila svého psa.

Pozdní vítězný gól Chelsea byl po kontroverzním rozhodnutí zamítnut, naděje Spurs na Ligu mistrů ožila

Manažer Chelsea Mauricio Pochettino a jeho tým zůstali frustrovaní poté, co rozhodnutí videoasistenta rozhodčího (VAR) vyloučilo pozdní gól Axela Disasiho v zápase proti Aston Ville 28. dubna. Gól nebyl uznán kvůli údajnému strčení Benoita Badiashileho do Diega Carlose.