PC hraní nikdy nespí. S každou novou generací grafických karet a technologií se posouvá hranice toho, co je možné. Vývojáři mají dnes k dispozici nástroje, které by ještě před deseti lety působily jako science fiction. Na tohle téma nedávno promluvili zástupci NVIDIA a CD Projekt Red, kteří patří mezi hlavní průkopníky moderní grafiky.
NVIDIA letos uvedla DLSS 4 spolu s grafickými kartami řady GeForce RTX 50. Díky AI dokáže nejen vylepšit kvalitu obrazu, ale také generovat celé snímky navíc. Zatímco DLSS 3 zvládal přidat jeden snímek, DLSS 4 už dokáže vytvořit tři. Výsledkem je mnohem plynulejší gameplay a výrazně vyšší FPS, a to i v titulech, které by dříve narážely na limity procesoru.
Path Tracing: realističtější světlo než kdy dřív
Zásadní posun přišel i v oblasti nasvícení. Path Tracing – technologie, kterou známe z filmového průmyslu – se díky výkonu nových GPU konečně dostává i do her. V praxi to znamená realistické odrazy, stíny a globální osvětlení, které dramaticky zvyšují věrohodnost herních prostředí. Skvělým příkladem je Cyberpunk 2077: Phantom Liberty, kde CD Projekt Red s NVIDIA úzce spolupracoval. „Ještě před pár lety by jeden path-traced snímek ve 4K trval na výpočet celý den. Dnes jich renderujeme 240 za sekundu,“ řekl pro IGN Jakub Knapik, art director CDPR.
Další hry, další žánry
DLSS 4 a Path Tracing už nejsou jen doménou jednoho titulu. Výrazný posun zaznamenaly také Doom: The Dark Ages, Indiana Jones and the Great Circle nebo připravovaný Phantom Blade Zero. Remedy pak ukazuje, že RTX technologie fungují i v kooperativních hrách. Jejich FBC: Firebreak staví na vizuálních základech z Alan Wake 2.
Co přijde dál?
Podle NVIDIA je budoucnost v ještě realističtějších detailech, například ve zpracování vlasů díky novince RTX Hairnebo v tzv. neural renderingu, který využívá AI k tvorbě komplexních scén, postav a materiálů. „Stále je spousta prostoru, kam se posunout. Osvětlení, ray tracing i path tracing mají před sebou nové výzvy,“ říká Jacob Freeman z NVIDIE.
Jisté je jedno. PC gaming má před sebou znovu revoluční dekádu a technologie jako DLSS 4, Path Tracing nebo neural rendering budou hrát hlavní roli.