Ať už si o Carlosovi Ghosnovi myslíme cokoliv, jedno mu upřít nelze. Stále dokáže vyvolat rozruch. Od svého dramatického útěku z domácího vězení v roce 2019, kdy se ukryl v Libanonu, který své občany nevydává, se bývalý šéf Nissanu i Renaultu pravidelně ozývá s nelítostnou kritikou svých někdejších kolegů. Nejnověji promluvil v rozhovoru pro francouzskou stanici BFM TV.
Jednasedmdesátiletý Ghosn v rozhovoru tvrdí, že současné problémy Nissanu očekával. „Předvídal jsem pád Nissanu a rozpad aliance,“ řekl. Ačkoliv se spolupráce mezi japonským obrem a Renaultem formálně nerozpadla, její síla v posledních letech značně oslabila. Vzájemné akciové podíly se snižují z 15 na 10 procent a Renault navíc kupuje většinový (51%) podíl Nissanu v jejich společném podniku v Indii.
Tvrdý pád automobilky
Ghosn nešetří kritikou a hlavní vinu vidí v japonském vedení firmy. „Rozhodnutí byla příliš pomalá,“ hodnotí prodejní situaci a spolupráci obou gigantů. Japonskou automobilku popsal jako společnost v zoufalé situaci, která je „nucena žebrat o pomoc u jednoho ze svých hlavních konkurentů.“
The former CEO claims to know what went wrong.https://t.co/yH2E2G4X9d
— Motor1 (@Motor1com) May 12, 2025
Tím konkurentem má být podle Motor1 Honda. Obě firmy uvažovaly o možné fúzi, ta však po několika měsících ztroskotala už ve fázi předjednání. „Taková superfirma nedává smysl,“ nebere si servítky Ghosn. V dřívějším rozhovoru pro jinou redakci dokonce tvrdil, že Honda plánovala převzetí Nissanu tajně.
To se nakonec i potvrdilo. Honda přiznala, že místo původně navrhované rovné fúze chtěla ovládnout Nissan prostřednictvím výměny akcií, čímž by se Nissan stal její dceřinou společností. „Honda navrhla změnu struktury tak, aby sama jmenovala většinu členů představenstva a výkonného ředitele, čímž by získala rozhodující vliv,“ uvedla automobilka.
Cesta do pekel
Ghosn označil celý pokus o fúzi s Hondou za „zoufalý krok“. Současnou alianci s Renaultem pak popsal jako „slabou a křehkou“. Nissan je podle něj dnes nudný a průměrný. V rozhovoru také prohlásil, že firma je na dně.
Připomeňme, že Carlos Ghosn čelí obvinění z finančních machinací, zneužití firemního majetku a praní špinavých peněz. Jeho slavný útěk z Japonska v přísně střežené bedně na hudební nástroje se stal legendou – ačkoliv sám Ghosn tuto historku později popřel, byly o ní natočeny i úspěšné filmy. Zůstává tedy otázkou, jak moc vážně brát slova tohoto muže.