M60, další stupeň veleúspěšné řady iX. Čistý elektrický pohon a extrémní pohodlí jsou vykoupeny vysokou cenou, která dokáže odradit. Obecně vzato je iX M60 ideální elektromobil. Více než přijatelný dojezd, extrémní výkon, luxusní design. Za to vše si ovšem nechá firma BMW tučně zaplatit. Vyplatí se tedy investice do tohoto vozidla? Pojďme se na něj podívat zblízka.
BMW si navrhlo svůj vlastní jedinečný styl, jakým chce své elektromobily prezentovat. Design je zkrátka nadčasový. Stále si sice všechna vozidla drží své poznávací znamení v podobě předních ledvinek, zbytek karoserie je ovšem naprostý unikát. Interiér se řídí myšlenkou, že luxusu není nikdy dost, a že v jednoduchosti je krása. Technologicky je BMW iX M60 pochopitelně posunuté na naprosto jinou úroveň oproti konkurenci. Přeci jen, za více než 3 miliony korun, ještě aby nebylo.
Feel the presence of the first-ever BMW iX M60 – designed purely for electric⚡️ power. #THEiX
The #BMW iX M60*: Power consumption/100 km, CO2 emission/km, comb.: 24.7 – 21.7 kWh, 0 g. According to WLTP, https://t.co/twXzMrWMl3 *All figures are preliminary values. pic.twitter.com/eP84lxcaOb
— BMW (@BMW) January 19, 2022
Design
Vzhled elektromobilů je poměrně ošemetná záležitost. Mnohé automobilky se doslova předhánějí v tom, která přijde s více futuristickým designem. Mnohdy se tak setkáme spíše s dopravními prostředky, které vypadají jako ze seriálu Star Trek. BMW na to jde ovšem velice chytře. Stále si drží svou reputaci a rozhodlo se, že elektrická energie znamená zjednodušovat a ubírat, nikoli tvarově deformovat. Celá karoserie i interiér tak působí minimalisticky, chladně a elegantně.
Předek si zachoval pověstné ledvinky, ovšem v daleko větším a propracovanějším provedení. Vzorování z nich dělá naprosto jasný symbol luxusu. S touto maskou krásně kontrastují tenoučké světlomety. Masivní nárazník působí sportovním dojmem. Kola o velikostech 21-22 palců jsou naprosto skvostně navržena. Svým jedinečným tvarem krásně doplňují celý profil automobilu se zapuštěnými klikami v první řadě.
Naprosto ukázková se stala práce s liniemi. Pohled z boku ukazuje, jak krásně může masivní SUV ukázat lidem i vřelejší a jemnější tvář. Hlavní linií se stala ta, která pomyslně spojuje přední světlomety se spoilerem. Zadní část pak krásně dolaďuje všechny detaily. Tenká světla už jsou základ, obří nárazník pak dodává auto potřebnou vážnost.
Kabina
Interiér se skutečně povedl. V jednoduchosti je síla. Panel, který představuje přístrojovou desku a obrazovku infotainmentu zároveň, se táhne přes celou polovinu palubní desky. Pohodlné sedačky, ty už jsou jen třešničkou na dortu.
Technologie
Mezi tu největší patří Digitální klíč Plus. Z našeho mobilního telefonu se tak může během okamžiku stát regulérní klíč od auta.
Výkon
Elektromotor dokáže nabídnout až 619 koní a 1100 Nm krouticího momentu. Dojezd 566 km už je nad hranicí toho, co je akceptovatelné. Z 0 na 100 se iX dostane za 3,8 s. Maximální rychlost 250 km.
Verdikt
3,37 milionu korun v základu je pro mnohé odstrašující cenou. iX je sice moderní, krásné auto nabité výkonem a technologiemi, cenově je ale v naprosto jiném vesmíru. Bohužel.