Mosty jsou funkčními stavbami, které spojují břehy řek nebo okraje propastí už od počátku civilizace. Jsou součástí krajiny, mnohdy její dominantou, ale jsou i symbolem spolupráce a přátelství. Spousta mostů se stala symbolem konkrétního regionu nebo města. Pomáhá to i místní ekonomice, protože tyto mimořádné stavby přijíždějí obdivovat lidé z celého světa. Většinu turistů fascinuje velikost, propracovanost nebo neobvyklý design.
I v České republice máme spoustu mostů, které stojí za pozornost, a to nejen těch historických. K nejzajímavějším počinům současné architektury určitě patří Trojský most v Praze, který byl zpřístupněn v roce 2014. Je nejen krásný, ale váže se k němu také spousta zajímavostí. Například to, že má jeden z nejplošších oblouků vytvořený díky moderním technologickým postupům, na kterých se podílel i Valbek. Tentokrát se ale zaměříme na světová nej.
Velmocí je v tomto ohledu Čína, kde hlavně v posledních 10 letech vyrostly tisíce obrovských mostů. V Číně se nachází 5 nejdelších mostů na světě, pak následuje známý Expressway v Thajsku a do první desítky se několikrát dostaly i Spojené státy.
Nejdelším mostem ve všech kategoriích je v současnosti železniční viadukt Danyan-Kunshang Grand Bridge, který měří neuvěřitelných 164 kilometrů a vede v deltě řeky Jang-c‘-ťiang. Jde o podepřený betonový most, který je součástí vysokorychlostní vlakové trati z Pekingu do Šanghaje.
Nejdelší visutý most Akaši-Kaikjó spojuje města Kóbe na ostrově Honšú a Awadži na stejnojmenném ostrově. Je součástí šestiproudé dálnice Kóbe-Awadži-Naruto, která jako jedna ze tří spojuje ostrovy Honšú a Šikoku.
Stavba mostu začala v roce 1988, otevřen byl 5. dubna 1998. Z původních plánů, které počítaly i s železniční tratí, sešlo. Přes most vede pouze dálnice.
S rozpětím hlavního pole 1 991 m je nejdelším visutým mostem na světě. Krajní pole mají rozpětí 960 m. Celková délka mostu je 3 911 m. Rozpětí mezi hlavními pylony mělo být pouze 1 990 m, ale v roce 1995, kdy už byly vztyčeny, došlo k silnému zemětřesení s epicentrem přímo na severu ostrova Awadži (epicentrum asi 2 km od jižního pylonu, síla 7,2 stupně Richterovy stupnice), které napáchalo v okolí velké škody a mimo jiné posunulo pylony zhruba 1 m od sebe. Tento problém se vyřešil prodloužením hlavního pole oproti původnímu plánu právě o tento jeden metr. Celková výška pylonů je 298,3 m; šířka pylonů 46,5 – 35,4 m; šířka mostovky 35,5 m. Nosný kabel (jeden ze dvou) má průměr 1,122 m, je složen z 36 830 drátů a přenáší tah 625 MN.
Most je navržen tak, aby odolal větru o rychlosti 285 km/h a zemětřesení o stupni 8,5 Richterovy stupnice.
Překonává 1 500 m široký průliv Akaši, který je intenzivně využíván lodní dopravou.