Listí na kolejích, poruchy signalizace a stávky mohou způsobit zpoždění vlaků. Cestující v Nizozemsku ale čelí železničnímu chaosu kvůli jezevcům, kteří se zavrtávají pod koleje. Úřady se proto snaží tyto chráněné lasicovité šelmy vylákat z jejich nor pod zvýšenými náspy, napsal list The Guardian.
V hustě osídlené zemi je přirozený prostor pro 7000 jezevců omezený. Tato zvířata si často vyhrabávají svá obydlí pod relativně „klidnými“ vlakovými náspy, které jsou umístěny daleko od lidí a jsou také mírně vyvýšené, což brání zaplavení nory.
Burrowing badgers halt train services in the Netherlands https://t.co/GKVqofnC7w
— The Guardian (@guardian) March 22, 2023
Nizozemské úřady nedávno informovaly o 40 místech, kde je železniční trať potenciálně ohrožena. Ve Frísku buduje správce železniční sítě ProRail umělou osadu, aby jezevce odlákal na bezpečnější místo.
„Oblast kolem trati je pro jezevce jednoznačně atraktivním prostředím, protože násep je z písku, kde si rádi staví své nory,“ řekl mluvčí společnosti ProRail Aldert Baas. „Prochází tudy jen velmi málo lidí, což těmto plachým zvířatům vyhovuje, a navíc je to často vyvýšená část krajiny… Frísko je ploché jako palačinka,“ dodal.
Společnost ProRail tento týden oznámila, že mezi městy ‚s-Hertogenbosch a Boxtel na jihu byly zastaveny vlaky, což se rovněž dotklo nákladní dopravy. Nora pod kolejemi v městečku Esch znamenala, že trať není bezpečná.
„Již podruhé během jednoho týdne musíme zastavit vlakovou dopravu, protože jezevci hrabou pod železniční tratí, což zabere hodně času vyřešit, protože musíme získat povolení od příslušných úřadů,“ oznámil John Voppen, výkonný ředitel společnosti ProRail.
V Eschi jsou dobrovolníci z pracovní skupiny pro jezevce Dassenwerkgroep Brabant připraveni pomoci případným zraněným zvířatům, pokud by se úřady přece jen rozhodly vyhrabat jejich obydlí. Členka představenstva Karin Derikxová se však domnívá, že ještě nenastal ten správný čas.
„Čekali příliš dlouho. V zimě jsou jezevci klidnější a na jaře dělají jarní úklid a více hrabou. Proto je tu najednou poplach,“ míníDerikxová. „Jejich období páření a vrhu trvá až do července. Chápeme potřeby provozovatelů vlaků, ale tohle je prostě špatné roční období,“ dodala.