Po letech nejistoty se legendární Audi A4 vrátí, tentokrát ale jako čistý elektromobil. Značka z Ingolstadtu chystá návrat jednoho ze svých klíčových modelů na zcela nové technické platformě a s designem inspirovaným budoucností. Premiéra se očekává na konci dekády, ambice jsou ale jasné už teď.
Současná A4 se loučí kvůli změně firemní strategie. Automobilka se původně rozhodla používat sudá čísla pro elektromobily a lichá pro vozy se spalovacími motory, což vedlo ke sloučení klasické A4 do nové generace modelu A5. Audi však následně oznámilo návrat ke klasickému značení modelů, kdy číslo vyjadřuje pozici vozu v nabídce a typ pohonu je označen příponou.
Elektromobily tak ponesou označení e-tron, benzinové verze TFSI, plug-in hybridy TFSIe a dieselové varianty TDI. Nová A4 se proto vrátí jako A4 e-tron a měla by plnit roli vstupního elektrického sedanu značky, bude však záležet na její konečné ceně.
Vše je v procesu
Generální ředitel Audi Gernot Döllner potvrdil, že automobilka pracuje na nové elektrické A4, kterou označil za součást největší změny v historii značky. Konkrétní technické informace nezveřejnil, ale naznačil, že důležitým vodítkem pro budoucí směřování Audi je designový koncept Concept C.
Právě Concept C dnes poskytuje nejlepší představu o tom, jakým směrem se bude ubírat design budoucích modelů. Ačkoliv jde o dvoudveřový sportovní vůz, očekává se, že jeho ostré linie, výraznější práce s plochami karoserie a vertikálně pojatá příď se promítnou i do sériové A4.
Produkční verze by však měla být střízlivější a praktičtější. Počítá se s klasickými světlomety, větším spodním nasávacím otvorem, kompaktnější maskou chladiče, hranatějšími blatníky a štíhlými zadními světly inspirovanými konceptem.
Interiér Conceptu C působí až extrémně minimalisticky, s jediným displejem před řidičem, dotykovým ovládáním klimatizace a minimem fyzických tlačítek. U sériové A4 se ale očekává umírněnější přístup, který zachová moderní digitální charakter, ale nabídne více komfortu a intuitivnější ovládání, na jaké jsou zákazníci Audi zvyklí.
Motorizace
Co se týče pohonu, automobilka zatím žádné konkrétní údaje nezveřejnila. Je však potvrzeno, že A4 se vrátí jako čistě elektrický model. Platforma SSP sice technicky umožňuje extrémní výkony, reálně se ale počítá s konfigurací se dvěma elektromotory a pohonem všech kol.
Základní verze by se měly pohybovat přibližně v rozmezí 400 až 500 koní, zatímco sportovně laděné varianty by se mohly výkonově přiblížit hranici 700 koní, aby dokázaly konkurovat chystaným elektrickým sedanům BMW řady 3 a Mercedesu-Benz.
Verdikt
Premiéra nové generace Audi A4 se neočekává dříve než v roce 2027. Do prodeje by se vůz mohl dostat koncem roku 2028 nebo až v roce 2029. Cenově se A4 e-tron bude muset postavit konkurenci, která dorazí dříve.