Vyšetřování agentury Bloomberg přineslo znepokojivá zjištění o bezpečnosti vozů Tesla. Podle nové kapitoly dlouhodobé investigace zemřelo ve Spojených státech nejméně 15 lidí při nehodách, kdy po nárazu nešlo otevřít elektronicky ovládané dveře vozů Tesla. Posádky tak měly zůstat uvězněny uvnitř, často v situacích, kdy automobil začal hořet.
Bloomberg se k těmto číslům dostal na základě analýzy dat sahajících až do roku 2012. Novináři procházeli tisíce stran policejních a hasičských zpráv, pitevních protokolů i záznamů z tísňových linek 911. K dispozici měli také materiály z kamer na uniformách policistů. Cílem bylo identifikovat případy, kdy nefunkční dveře sehrály roli v tragickém následku nehody.
Problém, který se zhoršuje
Elektrické kliky dnes nejsou výsadou Tesly. Podle vyšetřovatelů je používá zhruba 70 modelů prodávaných na americkém trhu. Právě Tesla však čelí největšímu počtu stížností od zákazníků. Vyšetřování odhalilo nejméně tucet případů, kdy se po nehodě nepodařilo otevřít dveře ani samotným cestujícím, ani záchranářům.
Zvlášť znepokojivý je trend z posledního roku. Více než polovina z 15 zaznamenaných úmrtí se měla odehrát po listopadu 2024, což naznačuje, že problém není jen historickou záležitostí, ale může se dále prohlubovat. Přesná statistika však neexistuje. Státní ani federální úřady systematicky nesledují případy, kdy selžou dveře po nehodě, a zpětné vyhodnocení bývá velmi obtížné.
Slabé místo je baterie
Klíčovým technickým detailem je napájení dveřních klik. Elektronické mechanismy Tesly jsou závislé na 12voltové baterii, kterou má každý automobil. Při vážné nehodě ale může dojít k jejímu poškození nebo úplnému výpadku. V tu chvíli se kliky stávají nefunkčními.
Právě proto se případem začal zabývat americký regulátor National Highway Traffic Safety Administration, který v září 2025 otevřel vyšetřování zaměřené na dveřní kliky jednoho z nejprodávanějších modelů Tesly. Automobilka sice upozorňuje, že přední dveře mají mechanickou nouzovou pojistku, ta však nebývá vždy jasně označena. U zadních sedadel je situace ještě problematičtější. Některé vozy manuální pojistky vůbec nemají, u jiných jsou ukryté pod koberci, plastovými kryty či za mřížkami reproduktorů, což výrazně snižuje šanci na jejich použití v krizové situaci.
Reakce Tesly
Tesla nedávno spustila novou bezpečnostní sekci na svých webových stránkách, kde uvádí, že dveře jejích vozů se po nehodě automaticky odemknou pro snadnější zásah záchranářů. Zároveň ale připouští, že tato funkce nemusí být dostupná u všech modelů a závisí na datu výroby.
Podle Car and Driver pracuje Tesla i na konstrukční změně, která by spojila mechanickou a elektronickou kliku do jednoho řešení. Do té doby však zůstává otázka bezpečnosti elektronicky ovládaných dveří nezodpovězená. Vyšetřování naznačuje, že může jít o jeden z nejvážnějších konstrukčních problémů moderních elektromobilů posledních let.