Po pětačtyřiceti letech od první myšlenky by se konečně mohl objevit tunel spojující Španělsko a Maroko. Poprvé se o tomto plánu hovořilo v roce 1979. Nyní by ho španělský ministr dopravy rád obnovil.
Pokud se tento ambiciózní projekt uskuteční, bude pravděpodobně otevřen v době konání mistrovství světa ve fotbale v roce 2030, uvádí server Euronews. To budou společně hostit Maroko, Španělsko a Portugalsko.
Pět a půl hodiny vlakem pod Gibraltarem
V současné době trvá let mezi španělským hlavním městem Madridem a marockým městem Tanger, které je strategickou branou mezi Afrikou a Evropou již od dob Féničanů, hodinu a půl. Cesta autem mezi oběma městy zabere devět hodin a zahrnuje plavbu trajektem.
V případě úspěchu by tunel pod Gibraltarským průlivem znamenal novou vlakovou linku mezi oběma zeměmi se zastávkami z Madridu do Casablanky, 300 kilometrů jižně od Tangeru.
🔴 Latest: Future Morocco-Spain undersea tunnel will cut 𝗖𝗮𝘀𝗮𝗯𝗹𝗮𝗻𝗰𝗮 – 𝗠𝗮𝗱𝗿𝗶𝗱 travel to just over five and a half hours by train.
The companies overseeing the studies have stated that the progress of the tunnel-related studies is proceeding smoothly, in… pic.twitter.com/cePptAA45y
— Le Maroc moderne (@Lemarocmoderne) October 11, 2023
Celá cesta vlakem by pravděpodobně trvala pět a půl hodiny a nabízela by udržitelnější způsob cestování.
Co zatím víme
Plány na vybudování tohoto spojení byly oznámeny již před několika desítkami let. Marocká Národní společnost pro studium Gibraltarského průlivu (SNED) a její španělský protějšek, Španělská společnost pro pevnou komunikaci přes Gibraltarský průliv (SECEGSA), údajně provádějí v oblasti průzkumy. Snaží se zjistit, nakolik je projekt, známý jako „pevné spojení“, realizovatelný.
Minulý měsíc navštívil španělský ministr zahraničních věcí Oscar Puente Maroko, aby tomuto plánu vdechl život. Uvedl, že „co nejdříve“ bude stanoveno datum schůzky, na níž bude dopravní spojení ztvrzeno.
Pokud tunel vznikne, bude mít délku 27,6 kilometrů. Odhaduje se, že náklady na zamýšlenou trasu by se mohly vyšplhat do miliard eur.
Projekt by se měl stihnout za pět let
Během setkání s úředníky v marockém hlavním městě Rabatu Puente údajně prohlásil, že pozitivní vztahy mezi oběma národy pomohou podpořit rozvoj lepší infrastruktury a dopravního spojení.
V únoru 2023 Puenteho předchůdkyně Raquel Sanchez obnovila jednání o projektu. „Dáme podnět ke studiím projektu pevného spojení Gibraltarského průlivu, který obě země iniciovaly před 40 lety. Jde o strategický projekt pro Španělsko a Maroko, ale také pro Evropu a Afriku,“ uvedla.
Španělská vláda zatím vyčlenila pro SECEGSA 2,3 milionu eur, aby se tímto projektem hlouběji zabývala.
Podle železničního zpravodajského webu Railtech.com by trasa tunelu vedla z Punta Paloma v Tarifě do Punta Malabata v Tangerském zálivu. Tunel by byl hlouben do maximální hloubky 300 metrů a měl by maximální sklon tři procenta. Dokončení projektu se odhaduje na pět let.