Praktiky odporující veškerým morálním zásadám. Řidiči v Číně, kteří srazí chodce, ho raději ještě několikrát přejedou, aby zemřel. Hrozí jim totiž menší postih, než kdyby zůstal „jen“ zraněn. O skandální realitě napsal online deník Slate.
Letos v dubnu ve Fo-šan, v čínské provincii Kuang-tung, BMW prohánějící se po ovocném trhu srazilo dvouletou dívku a poté jí ještě přejelo hlavu. Ačkoli její babička křičela „Zastavte! Srazila jste dítě!“, řidička auta ještě zařadila zpátečku a zacouvala znovu přes dívčinu hlavu. Poté se ještě jednou rozjela vpřed a rozdrtila ji potřetí. Když konečně vystoupila z BMW, vše završila tím, že zděšenou rodinu požádala: „Neříkejte, že jsem to auto řídila já. Řekněte, že to byl můj manžel. Zaplatíme vám za to.“Jeden z případů, které podle Slate nejsou v Číně ničím ojedinělým, ba dokonce jsou zcela běžné.
This is #CCPChina. Imagine being crushed twice…No one offers to help or even bothers to check… pic.twitter.com/QdUWndW90J
— Jennifer Zeng 曾錚 (@jenniferatntd) August 19, 2022
Městské kamery zde už nejednou zachytily řidiče několikrát přejíždějící tam a zpět přes oběť, aby se ujistili, že je mrtvá. Další takový incident dokládá například televizní reportáž z roku 2008. Na záběrech z bezpečnostní kamery je bílý Passat couvající vysokou rychlostí, když porazí čtyřiašedesátiletou ženu. Zadní kola poskakují nad její hlavou a tělem. Řidič Zhao Xiao Cheng na chvíli zastaví, sešlápne plyn a znova přes ženu přejede. Pak přeřadí a koly odvleče bezvládné tělo k chodníku. Ani tím neskončí. Tělo dámy překoná ještě dvakrát, pak rychle odjíždí. Číňané mají podle Slate pro tento fenomén dokonce přísloví: „Je lepší přejet, abyste zabili, než srazit a zranit.“
Pravidlo „hit-to-kill“
„Případy opakovaného přejetí neboli ‚hit-to-kill‘ se objevují již desítky let,“ uvedl moderátor v televizní reportáži. „Poprvé jsem o této skutečnosti slyšel na Tchaj-wanu v polovině 90. let od jedné soudružky učitelky, když jsem tam pracoval jako učitel angličtiny. Po jedné nehodě motorkáře, který byl zraněn, mi vysvětlila: ,Pokud někoho srazím, srazím ho ještě znovu a ujistím se, že je mrtvý,‘. Vychutnávala si můj šok. Když na Tchaj-wanu zmrzačíte člověka, platíte za péči o zraněného do konce života. Ale když toho člověka zabijete, stačí zaplatit ,jen jednou‘ – jako poplatek za usmrcení. Trvala na tom, že to myslí vážně. Prý je to běžné,“ nastínil skandální praktiku.
„Představte si, že jste dvakrát po sobě přejížděni autem. Nikdo nenabídne pomoc, ani se neobtěžuje zajímat. Tohle je Čína,“ pozastavuje se nad nepřípustným děním jistá žena na Twitteru. Většina lidí potvrzuje, že „hit-to-kill“ pramení alespoň částečně z nesmyslných zákonů o odškodnění obětí. V Číně jsou sankce za zabití oběti při dopravní nehodě relativně malé – částka se obvykle pohybuje v přepočtu od 730 000 Kč do 1,2 milionu korun. Jakmile je platba provedena, je věc uzavřena. Naproti tomu hrazení doživotní péče o přeživšího postiženého může jít do milionů. Čínský tisk nedávno uvedl, že jeden zraněný muž získal za prvních 23 let péče v přepočtu více než 9,8 milionů korun.
Řidiči, kteří se rozhodnou zraněného usmrtit, tak tedy činí, protože zabití je mnohem ekonomičtější. Například Zhao Xiao Cheng, muž zachycený na videu, jak pětkrát přejel postarší paní, nakonec zaplatil odškodnění v přepočtu „jen“ asi 1,7 milionu korun. Žena, která ve svém BMW zabila dvouleté dítě na trhu s ovocem, a která navíc neměla řidičák, před soudem tvrdila, že usmrcení byla nehoda. Žalobci její tvrzení uznali a soudu doporučili snížit trest na dva až čtyři roky vězení. „Tento trest byl sice tvrdším postihem, než je za podobné trestné činy obvyklé, ale k tomu, aby další řidič nezařadil zpátečku a nešlápl na plyn, to asi stačit nebude,“ píše Slate.