Ano, přesně tak. Co se stane, když zkombinujete vědce z Toyota s chytrými hlavami ze Stanfordské univerzity a profesionálními řidiči? Na svět přijde speciál Toyoty Supra. Auto umí řídit samo a má pomoct řidičům třeba na kluzké silnici.
Každý zkušenější řidič už se to téhle situace jistě dostal. Silnice „přikrášluje“ voda nebo sníh, a když se po ní chcete projet, dostanete se často do problému. Hrozí vám totiž smyk, se kterým si poradí tak maximálně profesionální závodník.
Následovat by často mohla nepříjemnost, tedy srážka nebo dokonce vyjetí z vozovky. Vědci z japonské automobilky Toyota se ale řešení téhle situace snaží přijít na kloub. A proto vymýšlí spolu se studenty a profesory ze Stanfordské univerzity speciální zařízení.
Projekt nese název „Otevírání nových dimenzí: Plánování a řízení pohybu vozidla pomocí brzd při driftování“. Složité jméno projektu je ale všeříkající.
Dalo by se říct, že počítače a lidé se liší v jedné velké věci – stroje nemají na rozdíl od lidí instinkty. Často probíranému tématu se věnuje i zmiňovaná skupinka. Ve spolupráci s profesionálními řidiči chce dosáhnout toho, že by auto umělo v případě nouze samo smykovat, respektive driftovat.
„Realitou je, že každý řidič má nedostatky a aby se vyhnul nehodě, je někdy třeba udělat takový manévr, který je nad jeho schopnosti. Tímto projektem se od těch nejlepších řidičů na světě naučíme tolik, abychom mohli vyvinout sofistikované řídící algoritmy, které zlepší schopnosti běžných řidičů a pomůžou jim k bezpečné jízdě,” vysvětluje vedoucí Výzkumného institutu automobilky Toyota Gill Pratt.
Proč zrovna Toyota? Pyšní se totiž pestrou závodní minulostí a nebojí se produkovat rychlá a silná auta, která by řešení otázky pomohla. Japonská automobilka má své zastoupení i v mistrovství světa rallye. Za tovární vůz Toyoty jezdil před dvěma lety třeba legendární Fin Jari-Matti Latvala. I on by měl k projektu co říct. Právě on smyky ke svému umění potřebuje nejvíc.
Poselství z testu je jasné: základ máme, teď je třeba všechno dotáhnout. Samořídící smyk by měl pomoct řidičům, ale také posunout vývoj elektroniky. Vše se posouvá dopředu a kdo ví, co spatří světlo světa příště. Ale auto, co samo řídí a driftuje? To už tu máme teď.