Polsko oznámilo plány na vybudování nové vysokorychlostní železniční tratě spojující některá z jeho velkých měst. Ambiciózní projekt počítá také s výstavbou „megalomanského letiště“. Informoval o tom server Euronews.
Vláda na projekt, v jehož rámci bude vybudováno 140 kilometrů tratí a čtyřkilometrový tunel, vyčlenila 37 milionů eur.
Součástí ambiciózního plánu je také výstavba „megalomanského letiště“ mezi hlavním městem Varšavou a městem Lodž, které bude fungovat jako centrální tranzitní uzel.
Polský prezident Andrzej Duda podle serveru Euronews označil tento projekt za „jeden z nejdůležitějších, které Polsko v 21. století realizuje“.
Poland has signed contracts for the design of Warsaw-Łódź railway line, which is the first element of the country’s new high-speed railway network.
The design speed will be 350 km/h
The new CPK mega-airport will be at the center of the network, which is to be completed by 2034. pic.twitter.com/J78LNkm6Kr
— Visegrád 24 (@visegrad24) December 1, 2022
Polsko získá novou vysokorychlostní železniční trať
Nová vysokorychlostní železniční trať o délce 140 kilometrů má propojit některá z nejatraktivnějších polských měst. Spojí Varšavu s městy Lodž a Vratislav.
Lodž je bývalým centrem textilní výroby, v němž se nyní nachází Ústřední muzeum textilu a umělecké a kulturní centrum Manufaktura v rekonstruované továrně.
Ve Vratislavi se návštěvníci mohou procházet ulicemi s elegantními měšťanskými domy v pastelových barvách a obdivovat špičatou gotickou radnici. Město se v roce 2016 stalo Evropským hlavním městem kultury a je často voleno jako jedno z nejpříjemnějších míst k životu na světě.

Nové letiště
Železniční trasa je součástí širšího projektu dopravního uzlu Solidarita (CPK), v jehož rámci bude vybudováno i letiště mezi Varšavou a Lodží. Polská vláda plánuje vytvořit z tohoto dopravního uzlu „jeden z největších v Evropě“.
Projekt se však setkal s kritikou. Generální ředitel společnosti Ryanair Michal O’Leary jej označil za „nepochopitelný“. „Mohu upřímně říci, že tuto investici nechápu,“ řekl O’Leary polskému deníku Rzeczpospolita.
„Přestože daňoví poplatníci utratili miliardy za tento nesmyslný projekt, je možné se ho vzdát a nepokračovat dál. Toto letiště je zbytečné. Bylo naplánováno na špatném místě a ve špatnou dobu. Jen velmi hloupí politici se mohli rozhodnout něco takového udělat.“
Varšava už má dvě letiště, ale polská vláda předpokládá, že nový uzel stále „dává ekonomický smysl“ vzhledem k nárůstu cestujících po skončení pandemie covid-19.