V Rusku podnikli poněkud kontroverzní změnu, a to zrušení pravidelné prohlídky STK. Má to však svůj důvod, ruská vláda prý v souvislosti s touto novinkou nečeká žádné problémy. Je tady ovšem jedna věc, které se mohou obávat.
V České republice je STK, respektive povinnost dostavit na technickou kontrolu silničního vozidla, nastavena takto.
Pakliže jste majitelem nového vozidla, technická prohlídka vás čeká za čtyři roky. Poté se tyto návštěvy musejí každé dva roky pravidelně opakovat. Cenově se tyto služby pohybují okolo dvou tisíc Kč. Nachází-li se na autě nějaká vážnější závada, existuje lhůta 30 dní, kdy musí dojít k odstranění všech problémů. Poté musíme absolvovat další prohlídku.
Nejhorší případ nastává tehdy, kdy mechanici na voze objeví závadu, která se řadí do kategorie „nebezpečná“. Nálepku již nedostáváte a můžete si zavolat odtah, jelikož tomuto vozidlu není umožněno vyjet na silnici.
Vezmeme-li v potaz, že mnoho lidí má na STK své známé, a že většina z nás si nechává ještě před návštěvou STK auto zkontrolovat či opravit u kamaráda v servisu, stává se z technické kontroly spíše byrokratický nástroj než problémům předcházející institut.
Rusové nad celou věcí přemýšlí přesně takto. To je totiž důvodem, proč vlastně povinnou technickou kontrolu ruší. Týká se to alespoň té pravidelné prohlídky a osobních aut především. Vozidla veřejné dopravy budou muset podstupovat tuto prohlídku i nadále. U běžných strojů bude povinnost kontroly uložena pouze tehdy, kdy automobil změní svého majitele nebo dojde k nějaké úpravě.
Web autoforum to okomentoval následovně: „U udržovaných aut rozumného stáří je skoro nemožné dospět s vozem do stavu, kdy by byl pro provoz na silnicích zcela nevhodný. A věci jako brzy či pneumatiky STK ve dvouletých rozestupech stejně neohlídá.
Některá auta jsou ale provozována opravdu dlouho a leckdy v bídném stavu. Nedivili bychom se pak, kdyby Čechy napadlo stará auta prodávat, ale nepřepisovat a tím v podstatě zvýšit jejich hodnotu – platná STK u aut za pár desítek tisíc pořád něco znamená.“
Premiér Ruska, Michail Mišustin, se údajně ale ničeho takového nebojí. Podle něj musí i tak dbát řidiči na svou bezpečnost a bezpečnost okolí, tak proč si nehlídat i samotný technický stav svého vozu. STK je podle něj až často zbytečnou záležitostí a argumentuje také dlouhými továrními zárukami.
Uveďme tedy na příkladu – KIA nabízí k novým vozům záruku až 7 let. U Hyundaie je tato záruční doba o dva roky kratší, to samé platí například u značky Opel. Toyota, podobně jako Opel, nabízí variantu 3+2 nebo-li 2+3, kde jedna doba je klasická záruční, ta druhá už souvisí například s počtem najetých km či se servisními službami v autorizovaném servisu.
Faktem je, že se díky této záruce ušetří za naprosto zbytečnou jednu či dvě kontroly. Ano, technická kontrola je leckdy spíše nezbytným a energii vysávajícím procesem, dovedete si ovšem představit její úplné zrušení v České republice?
Z objektivního pohledu lze soudit, že velmi pravděpodobně zrušení pravidelné kontroly v naší zemi nečekejme.