12.6 C
Czech
Pondělí 29. dubna 2024

Západ stále vybírá stíhačku pro Ukrajinu

Je možné, že se ukrajinští piloti brzy ocitnou za kniply západních letadel a sama západní média nejčastěji spekulují o trojici F-16, F/A-18 a Gripen. Který typ by byl nejvýhodnější volbou? Co představuje pro obránce ukrajinského nebe největší hrozbu? A proč bude rozhodujícím faktorem dostupnost protiletadlových raket středního doletu?

Vévoda z Wellingtonu, velitel anglických vojsk v bitvě u Waterloo, založil v Londýně v roce 1831 učenou společnost Royal United Services Institute (RUSI), která se zabývá obrannými a bezpečnostními studiemi. Funguje dodnes a jejím současným vedoucím výzkumným pracovníkem pro oblast vojenských letectev je prof. Justin Bronk.

Před časem se tento přední evropský odborník na vzdušné síly a letecké technologie podělil o svoje názory na možnost vyzbrojení Ukrajiny západními bojovými letouny na webu RUSI: „Klíčovým motorem podpory ukrajinského letectva by měly být úkoly typu vzduch-vzduch. V zásadě platí, že Ukrajina ani s malým počtem západních letounů nebude schopna změnit poměr sil na zemi. Pokud se však ruským vzdušným a kosmickým silám podaří získat vzdušnou převahu nad bojištěm, mohlo by to změnit poměr sil v neprospěch ukrajinské armády. V krátkodobém až střednědobém horizontu je proto nutné zabránit vzdušným a kosmickým silám získat vzdušnou převahu nad bojištěm dříve, než bude možné dosáhnout podmínek příměří.“

Otázka základen

Samostatnou otázkou je, že ruská pozemní protivzdušná obrana je velmi účinná a na bojišti hojně využívaná. Ukrajina sice dosáhla určitých omezených úspěchů při vytváření krátkodobých „přístupových oken“ pro vlastní operace v nízkých výškách s použitím AGM-88 HARM, ale reálná úspěšnost fyzického zničení protiletadlového systému zůstává velmi nízká. Skutečná degradace ruských schopností protivzdušné obrany tak zůstává rovněž nízká, zejména u systémů dlouhého dosahu, jako jsou S-400 a S-300V. To také znamená, že každý dodaný západní letoun bude čelit hrozbě ze strany ruských stíhaček. Ale také nebezpečí ze strany vrstvených raketových systémů protivzdušné obrany s vysokými bojovými schopnostmi.

A pak je tu poslední bod: vybraný stíhač musí být schopen operovat z rozptýlených leteckých základen. Rusko totiž může provést úder na jakoukoli přistávací dráhu na Ukrajině pomocí řízených a balistických střel. Dokonce i tam, kde jsou použity systémy PVO, by se mohla dostat vyspělá balistická raketa. Počet kompletů Patriot dodaných na Ukrajinu, je přitom velmi malý. Existuje také mnoho dalších zařízení nebo oblastí, které potřebují ochranu. A i kdyby rakety Patriot zůstaly k dispozici, efektory, jako jsou balistické rakety Ch-47M2 Kinžal, odpalované ze vzduchu, mohou protivzdušnou obranu protrhnout.

Ukrajinské letectvo v současné době nečelí pravidelným útokům na svá letiště a infrastrukturu. Rusko má pro své rakety zjevně důležitější cíle. Pokud však budou dodány západní letouny, nepochybně se brzy stanou cílem prioritním. Ať už tedy bude dodáno cokoli, musí být schopno toho, co ukrajinské letectvo dosud dělalo, aby přežilo. Prokázat schopnost častého přesunu a operovat z poměrně dobrodružných, často relativně krátkých vzletových a přistávacích drah nebo úseků letištních komunikací, aby se nestalo cílem. To, stejně jako požadavky na podporu a obsluhu, ovlivní výběr jakéhokoli stíhacího letounu pro Ukrajinu.

F-16 versus Gripen

Dvě nejčastěji diskutované možnosti jsou F-16 a Gripen. F-16 má tu výhodu, že je k dispozici ve velkém počtu, a to jak v Evropě, tak v USA. Poskytuje také velkou flexibilitu, pokud jde o výzbroj vzduch-země, kterou lze efektivně použít. Zároveň je konkurenceschopným strojem BVR (Beyond Visual Range – boj mimo vizuální vzdálenost – pozn. red.) při použití novějších verzí střel vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM. Na druhou stranu má však i značné nevýhody. Účinnost F-16 v boji na velkou vzdálenost závisí na připravenosti Spojených států dodat nejnovější verze střel AIM-120C-7/C-8. Nebo v ideálním případě AIM-120D. Jedná se nicméně o tytéž střely, na které se USA spoléhají v rámci svých vlastních schopností vzdušné nadvlády.

Pokud Západ rakety dodá ukrajinským vzdušným silám, Ukrajinci je použijí proti ruským letounům letícím nad ruským územím. Pravděpodobně je tedy v případě neúspěšného zásahu rychle vyzvednou, analyzují Ruskem a poté zřejmě odešlou do Číny nebo Íránu. Tyto varianty raket AMRAAM dlouhého doletu jsou přitom vzhledem k přítomnosti ruských raketových kompletů protivzdušné obrany dlouhého dosahu nezbytné. Hrozba, kterou představují, bude znamenat, že jakýkoli stíhač v blízkosti frontové linie bude muset operovat ve velmi nízké letové hladině. Ani stroje západní výroby nebudou schopny operovat ve velké výšce, při vysoké rychlosti, aby se maximalizoval dolet. To je způsob, jakým byly střely AMRAAM původně zamýšleny.

Problém použití protiletadlových střel

Aby ruské systémy protivzdušné obrany nemohly zaměřit, musí ukrajinské letouny odpalovat své střely v malé výšce, proti cílům letícím ve střední až velké výšce, při vyšší rychlosti. V důsledku toho budou střely začínat svůj let v hustém vzduchu s velkým odporem. A ve fázi stoupání budou muset bojovat s gravitací, což ještě výrazně sníží jejich účinný dolet. Pokud by Ukrajina měla stejnou raketu R-77-1, kterou ruské letectvo používá v boji na střední vzdálenost, měla by k dispozici pouze 1/3 účinného doletu, který mají Rusové.

Ruské stíhačky mohou střely odpalovat ve větších výškách a rychlostech, v méně hustém vzduchu. Což má zase za následek menší aerodynamický odpor. Musíme si uvědomit, že rozdíl v efektivním dostřelu může být obrovský v závislosti na výšce a rychlosti střelby a také na chování cíle za letu. Proto každá západní stíhačka, která má být předána Ukrajině, musí mít rakety s co nejdelším doletem. To znamená buď novější modely střel AMRAAM, nebo v ideálním případě střely AIM-120D či Meteor.

Gripen

Švédský stroj má oproti F-16 řadu výhod, pokud hovoříme o potenciálních řešeních pro ukrajinské letectvo. S F-16 je spojena řada poměrně složitých požadavků na podporu a logistiku. Samotný drak letounu, stejně jako jeho podvozek, je relativně lehký. Nebyl totiž navržen pro provoz z nezpevněného, nerovného povrchu. Sání vzduchu pod trupem je pak velmi citlivé na cizí předměty (mezi piloty se F-16 někdy přezdívá „vysavač“ – pozn. red.). Proto by bylo poměrně obtížné používat nepřetržitě letouny F-16 stejným způsobem, jakým Ukrajina v posledních měsících operuje se svými letouny MiG-29 a Su-27, tedy z rozptýlených základen.

Na druhou stranu, Gripen má podstatně vyšší toleranci k takovým podmínkám než F-16. A byl také vyvinut pro operace zahrnující krátký vzlet a přistání. Proto by mohl být mnohem vhodnější pro využití rozptýlené infrastruktury ukrajinských letišť. Má také mnohem nižší nároky na údržbu. Ve Švédsku je běžné, že tyto letouny po 2 až 3 měsících výcviku obsluhují branci. Ti dokonce tvoří až pět ze šesti osob pozemního personálu.

Gripen zároveň může odpalovat evropské rakety Meteor. Špičkové střely, které poskytují požadovanou schopnost dlouhého doletu, aniž by bylo nutné schválení vývozu ze strany USA. Na druhou stranu jednomyslně by musely vývoz schválit všechny země konzorcia. Francie, Německo, Itálie, Španělsko, Švédsko a Velká Británie, a to by mohl být problém. Evropa však má i tak na výběr pouze ze dvou možností. Buďto budou systémy rakety Meteor odhaleny nyní, nebo někdy později. Jiná možnost není.

Hornety jako třetí vzadu

A i když budeme uvažovat o letounech F-16, za předpokladu schválení takového transferu můžeme hovořit maximálně o dodávce několika letek v nejlepším případě. Ukrajina totiž zatím nedisponuje nekonečným počtem pilotů připravených k rychlému výcviku na nový typ. Když budeme uvažovat o dalších typech, omezený počet je i letounů F/A-18, jakkoli by je například Španělsko jistě vyměnilo za několik britských Eurofighterů Typhoon. Stejně tak Austrálie by mohla dodat několik letadel F/A-18, která má nyní ve skladech.

Je ovšem nutné přiznat, že jakkoli jsou Hornety (letouny F/A-18 Hornet – pozn. red.) jednodušší na údržbu než F-16 nebo Typhoony a mohly by snadněji operovat z předsunutých, hůře vybavených základen, jejich účinnost v klíčovém segmentu vzdušného boje by stále závisela na schválení vývozu nových modelů střel AMRAAM ze strany USA, které se obávají, aby se jejich špičkové obranné technologie nedostaly do rukou ruských, potažmo čínských generálů.

Sledujte nás na sítích

Beztlačítkový iPhone 16: Špatný nápad, nebo budoucnost designu chytrých telefonů?

V kuloárech se opět objevily spekulace, že Apple plánuje odstranit fyzická tlačítka z chystaného iPhonu 16. Tato fáma přetrvává již několik let. Navzdory potenciálním výhodám designu bez tlačítek, jako je elegantnější vzhled a menší riziko mechanických závad, se mnozí domnívají, že negativa převažují nad pozitivy.

Obyvatelé se začínají probírat troskami po tornádu, které zasáhlo části Nebrasky a Iowy

Občané Omahy a okolních oblastí ve státě Nebraska a sousední Iowě začali v sobotu procházet sutinami, které zanechalo několik tornád. Tyto ničivé vichřice, které se přehnaly regionem v pátek, zničily stovky domovů a způsobily rozsáhlé škody na infrastruktuře, ale naštěstí si nevyžádaly žádné lidské životy.

Renault 5 pro rok 2024. Elektrická síla v městských uličkách 

Pro ty, kteří se v automobilovém světě už nějaký čas pohybují, není název Renault 5 zcela neznámý. Nyní vůz zažívá velkolepý comeback. Rozdíl mezi historickou podobou a novým modelem najdeme pod kapotou. Zatímco klasika jezdila na benzín, Renault 5 2024 bude jezdit na elektřinu. Renault tak obohacuje svou divizi vozů určenou do městského prostředí. 

Zastřelila jsem svého psa a kozla, šokuje možná budoucí Trumpova viceprezidentka v kontroverzních pamětech

Jedna z potenciálních kandidátek na viceprezidentku Donalda Trumpa čelí kritice za to, že ve svých pamětech uvedla příběh o tom, jak zabila svého psa.

Pozdní vítězný gól Chelsea byl po kontroverzním rozhodnutí zamítnut, naděje Spurs na Ligu mistrů ožila

Manažer Chelsea Mauricio Pochettino a jeho tým zůstali frustrovaní poté, co rozhodnutí videoasistenta rozhodčího (VAR) vyloučilo pozdní gól Axela Disasiho v zápase proti Aston Ville 28. dubna. Gól nebyl uznán kvůli údajnému strčení Benoita Badiashileho do Diega Carlose.

DOPORUČUJEME

Japonská sonda SLIM má větší výdrž, než se čekalo, přežila i třetí lunární noc

Japonská sonda SLIM, která v druhé polovině ledna přistála na Měsíci, stále funguje. Přečkala již třetí lunární noc, ačkoli nebyla navržena tak, aby noční teploty na Měsíci sahající až k minus 130 stupňům Celsia snesla, uvedla dnes japonská vesmírná agentura JAXA.

Proběhl první známý testovací souboj mezi AI a lidským pilotem

V Kalifornii se odehrál první známý vzdušný souboj mezi lidským pilotem a stíhačkou řízenou umělou inteligencí, oznámila americká armáda. Tento průlomový test se uskutečnil na základně Edwards Air Force Base, kde dva stíhací letouny F-16 dosahovaly rychlostí přes 1900 kilometrů v hodině a během boje se přiblížily na vzdálenost 600 metrů.

Umělá inteligence umí snížit své schopnosti kvůli roli, zjistili vědci z Česka

Tým jazykovědců a studentů v čele s Jiřím Miličkou z Univerzity Karlovy v Praze a Annou Marklovou z berlínské Humboldtovy univerzity zjistil, že umělá inteligence může snížit vlastní schopnosti, aby lépe odpovídala roli, ve které má vystupovat. Čeští experti a jejich slovenský kolega studii, ve které simulovali dětské reakce a která vyvolala v zahraničních médiích značný ohlas, zveřejnili v odborném magazínu PLOS One. Za výzkumem, jak psycholingvistka Marklová řekla ČTK, stál nápad zjistit, co vlastně velké jazykové modely dokážou.

Korálové útesy po celém světě podle vědců blednou kvůli oteplování

Korálové útesy po celém světě zažívají další vlnu blednutí kvůli oteplování oceánů způsobenému klimatickými změnami, jejichž původcem je lidstvo. S odvoláním na americký Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA) o tom informovala agentura AP.

Soul investuje v přepočtu 155 mld. Kč do AI, chce si udržet náskok v čipech

Jižní Korea do roku 2027 investuje 9,4 bilionů wonů (155 miliard Kč) do umělé inteligence ve snaze o udržení vedoucího postavení na světovém trhu špičkových polovodičových čipů. Informoval o tom dnes podle agentury Reuters jihokorejský prezident Jun Sok-jol. Jižní Korea se snaží držet krok se zeměmi, jako jsou Spojené státy, Čína a Japonsko, které také masivně politicky a finančně podporují posilování dodavatelských řetězců polovodičů na svém území.

NEJNOVĚJŠÍ

Beztlačítkový iPhone 16: Špatný nápad, nebo budoucnost designu chytrých telefonů?

V kuloárech se opět objevily spekulace, že Apple plánuje odstranit fyzická tlačítka z chystaného iPhonu 16. Tato fáma přetrvává již několik let. Navzdory potenciálním výhodám designu bez tlačítek, jako je elegantnější vzhled a menší riziko mechanických závad, se mnozí domnívají, že negativa převažují nad pozitivy.

Obyvatelé se začínají probírat troskami po tornádu, které zasáhlo části Nebrasky a Iowy

Občané Omahy a okolních oblastí ve státě Nebraska a sousední Iowě začali v sobotu procházet sutinami, které zanechalo několik tornád. Tyto ničivé vichřice, které se přehnaly regionem v pátek, zničily stovky domovů a způsobily rozsáhlé škody na infrastruktuře, ale naštěstí si nevyžádaly žádné lidské životy.

Renault 5 pro rok 2024. Elektrická síla v městských uličkách 

Pro ty, kteří se v automobilovém světě už nějaký čas pohybují, není název Renault 5 zcela neznámý. Nyní vůz zažívá velkolepý comeback. Rozdíl mezi historickou podobou a novým modelem najdeme pod kapotou. Zatímco klasika jezdila na benzín, Renault 5 2024 bude jezdit na elektřinu. Renault tak obohacuje svou divizi vozů určenou do městského prostředí. 

Zastřelila jsem svého psa a kozla, šokuje možná budoucí Trumpova viceprezidentka v kontroverzních pamětech

Jedna z potenciálních kandidátek na viceprezidentku Donalda Trumpa čelí kritice za to, že ve svých pamětech uvedla příběh o tom, jak zabila svého psa.

Pozdní vítězný gól Chelsea byl po kontroverzním rozhodnutí zamítnut, naděje Spurs na Ligu mistrů ožila

Manažer Chelsea Mauricio Pochettino a jeho tým zůstali frustrovaní poté, co rozhodnutí videoasistenta rozhodčího (VAR) vyloučilo pozdní gól Axela Disasiho v zápase proti Aston Ville 28. dubna. Gól nebyl uznán kvůli údajnému strčení Benoita Badiashileho do Diega Carlose.